Wednesday, August 11, 2010

Ramadan pertama

Alhamdulillah, terjaga pukul 4am, sliding door dibuka, udara subuh dihirup penuh nikmat. Langit cerah, bintang masih sayup kelihatan. Rugi rasanya andai subuh Ramadan pertama kali ini dibiarkan berlalu tanpa pengisian rohani...Umur yang begini, alhamdulillah, diberikan rasa menghargai Ramadan, bulan penuh keberkatan.

4.45am turun ke dapur, memanaskan lauk semalam. Teringin makan sayur. Kobis dirincih kasar, digoreng bersama-sama bawang besar dan ikan bilis.

5am, naik semula ke tingkat atas untuk kejut anak-anak dari lena. Tidak seperti Ramadan yang lepas, kali ini misi tersebut lebih mudah dilaksanakan. Tanpa perlu saya mendukung sikecil yang sudah besar, tanpa perlu saya geletek tapak-tapak kaki, tanpa perlu saya menjerit sesudah memanggil, kesemua mereka turun bersahaja. Alhamdulillah, mereka telah bersedia untuk bangun sahur. Di meja makan, tiada yang tertidur, tiada yang menangis minta disuapkan, tiada yang merajuk, tiada yang tolak pinggan dan cawan, tiada yang garu-garu kepala yang tidak gatal tanda protes, kesemua mereka makan bersahaja. Alhamdulliah, mereka semakin matang. Milo suam dihirup. Gigi digosok. Air kosong segelas diminum. Kembali ke tingkat atas. Bersedia untuk solat Subuh. Alhamdulillah, Ramadan kali ini, anak-anak saya telah dewasa....dan saya bertambah tua...

No comments: