Thursday, August 19, 2010

Ramadan kesembilan

Cuaca sepanjang Ramadan tidak terlalu panas. Sedang-sedang sahaja. Mula redup menjelang petang. Terkadang mendung yang membawa hujan. Para peniaga Bazar Ramadan tentu susah hati melihat gelapnya langit. Tetapi rezeki itu pemberian Allah.

Sebentar tadi saya sekeluarga bersolat Tarawih di Masjid Jamek Segamat. Sementara menunggu Isya', ada kariah masjid yang membahagikan bungkusan murtabak kepada jemaah. Anak-anak saya sangat senang hati. Bulan Ramadan banyak murtabak kata mereka, sampai dah tak nampak burger!

Imam tarawih di Masjid ini tidak membaca ayat-ayat lazim sebaliknya membaca surah-surah panjang. Bacaannya lunak walau agak laju. Al-Hafiz memang terbiasa membaca laju barangkali. Jadi makmum boleh membaca Al Fatihah dalam keadaan tenang dan tidak terkejar-kejar.

Ramadan ini tetap seperti bulan-bulan biasa bagi segelintir manusia beragama Islam. Buktinya bacalah surat khabar tiap-tiap hari. Kes buang bayi makin menjadi walau ada peringatan tegas daripada Dato' Shahrizat Jalil. Kes pasangan ditangkap khalwat tetap berlaku. Kes berkelakuan tidak senonoh turut tidak berkurangan. Kes amuk kembali kedengaran. Saya terasa sangat sebak mengenangkan anak sekecil 8 tahun yang parah disimbah cuka getah oleh bapanya sendiri. Dadah memang musuh keluarga bahagia. Keluarga hancur kerana dadah. Semua ini berlaku kerana manusia tidak merindui dan mencintai Allah. Jika benar kita cinta Allah, pasti kita sanggup korbankan perasaan kita. Seperti pasangan yang bercinta, kerana kekasih, kita lupa ibubapa, yang kelihatan di mata dan ingat di hati adalah kekasih kita. Kita sanggup berkorban apa sahaja. Jadi jika kita mencintaiNya, segala rasa yang terbit dari nafsu dapat kita kawal.

Bagaimana mencintai Allah? Saya juga masih belajar mencintaiNya. Saya juga masih sedang berusaha melakukan apa yang disuruh, meninggalkan apa yang dilarang. Saya sedang cuba memperbanyakkan amalan sunat dan meninggalkan yang makruh. Saya dalam proses mencintaiNya...

Semoga Ramadan kali ini mendewasakan hubungan seorang hamba dengan Pencipta...

No comments: