Monday, August 23, 2010

Ramadan kesebelas

Perjalanan dari Segamat ke Serendah mengambil masa 4 jam. Cuaca petang Jumaat lepas sungguh nyaman. Mendung. Tiada sinar terik mentari. Sampai saya tersiksa menahan ngantuk. Saya terlelap sesaat dua mungkin. Sedar-sedar Naza menghimpit kiri jalan. Tersentak lalu segar kembali. Kemudian mata kembali berat. Kena berhenti rehat, lalu saya lelap sebentar di RnR Dengkil.

Sampai di Serendah elok-elok waktu untuk berbuka. Emak sihat-sihat sahaja. Alhamdulillah. Ina, adik saya yang sedang sarat mengandung telah berada di Serendah sejak awal Ramadan. Dua dulang hidangan telah disiapkan emak. Ada macam-macam lauk yang saya rindui. Yang paling sedap kari ayam. Kari masakan emak cantik warnanya. Rasanya tidak perlu dipertikaikan lagi.

Selesai berbuka, emak mengajak saya bertarawikh di Surau Al-Mustaqim Desa Anggerik. Solat di sini agak berbeza dengan di Segamat. Selesai Isya', kami bertahlil untuk para gemulah ahli keluarga. Kemudian, tarawikh empat rakaat. Penceramah luar dijemput untuk memberi tazkirah selama 30 minit. Akhirnya kami sambung lagi Tarawikh empat rakaat dan diikuti Witir tiga rakaat. Kami selesai beribadat pada pukul 10.30 malam. Sebelum pulang, jemaah dijemput menikmati hidangan yang agak berat. Jemaah wanita tinggal makan sahaja. Kesemua kerja menyiapkan hidangan sehingga mengemas dilakukan jemaah lelaki.

Pengalaman ini amat berharga buat perantau seperti saya...wahh ayat sedih...

Selamat berbuka semua

No comments: