Sunday, August 29, 2010

Ramadan keenambelas

Nuzul Al-Quran. Kitab suci yang diturunkan dalam bulan Ramadan ini membawa sinar kehidupan buat yang mengerti dan mematuhi. Jika faham sahaja tetapi tidak patuh, kehidupan akan cacat. Kita mungkin merasa biasa-biasa sahaja bila melanggar suruhan Allah, itu maknanya kita masih belum beriman kerana iman yang sempurna ialah mengamalkan keseluruhan larangan dan suruhan Allah. Satu peringatan besar buat saya pastinya.

Hari Khamis hari terakhir IID 2010 UiTMJ. Walau berlangsung dalam bulan puasa, team Nurzea menunjukkan komitmen yang jitu. Walau dijemput merasmikan IID 2010 tanpa minuman dan makanan, orang besar BPJI Shah Alam tetap datang dan berucap penuh semangat. Itulah kerja ikhlas namanya. Semoga dapat ganjaran dari Allah. Team saya pula meraikan pingat emas kami dengan berjanji akan makan-makan di Hadratulmaut JB selepas bulan puasa...

Sebelum ke DST tempat IID berlangsung, saya terserempak dengan bekas pelajar. Sekitar Jun lalu, saya menerima beberapa panggilan daripadanya meminta nasihat tentang rayuan masuk semula ke UiTM. Dia dibuang pengajian! Dia benar-benar susah hati sampai rasa ingin bunuh diri. Saya memintanya beristighfar beberapa kali kerana urusan hidup mati itu urusan Allah. Sebaik sahaja masuk bertugas semula selepas bercuti 10 hari di Serendah, dia membawa borang rayuan. Wajahnya serabut. Saya langsung lupa kepadanya selepas membantunya mengisi borang rayuan (dia nyata begitu lemah dan terkejut dengan keputusan pembuangan). Dia kini nampak sangat ceria. Senyumannya lebar. "Saya dah tak ponteng kelas lagi Puan" itulah kata-katanya kepada saya semasa berselisih. Dia telah berubah? Saya doakan dia tabah dengan kehidupannya...

No comments: