Tuesday, August 17, 2010

Ramadan ketujuh

Ditakdirkan Allah, telinga saya tidak menangkap bunyi alarm handphone yang dikunci pada pukul 4am. Saya hanya terjaga pada pukul 5.25am. Panik. Terus mengejutkan anak-anak. Mereka yang terkejut dengan panggilan panik saya bingkas bangun. Kami hanya dapat makan makaroni semalam bersama air suam. Alhamdulillah ada roti sebungkus. Farhan membancuh milo suam sendiri. Fatihah minum air milo yang disimpan dalam peti sejuk sejak semalam.

Setiap tahun, pasti ada sekali dua saya terbabas dari bangun bersahur. Anak-anak jadi mangsa...Namun, saya berdoa agar esok, saya mampu bangun lebih awal dari masa yang telah ditetapkan. Cuba untuk mengukuhkan kebiasaan solat sunat. Mohon Allah permudahkan. Perkongsian ilmu di UiTMJ tengahari tadi mengingatkan lagi peri pentingnya solat.

Saya ada dua tempat yang ingin dituju pukul 12 tadi. Tadarus Al-Quran di Bilik Seminar atau Wacana Akademia di Bilik Sekretariat. Saya pilih yang kedua. Tajuk Biomekanik Solat menarik hati. Apatah lagi Prof Kamil adalah salah seorang panelnya. Kata-kata Prof ada sentuhan tersendiri. Moga Allah merahmati mereka yang tidak jemu-jemu memberi peringatan buat saya yang sering lupa...

Kelas saya berderet hari ini. Dari pukul 8 ke 4 petang. Tenaga berkurangan (alasan untuk tidak memasak:)) Tomyam semalam tidak bersentuh. Saya panaskan. Terfikir tentang lauk tambahan. Telur dadar pun lauk juga:) Jimat tenaga...

Buat Ida, hari ini Kak Ani tayang gambar tomyam je..

2 comments:

ida_zy said...

salam kak ani
hehe
saya tadek kamera, kalau ada boleh saya upload gambar lauk saya masak gak ehehe

aniisma said...

Salam Ida

Belilah kamera...teringat masa Ida kat UIA terchinta, selalu tayang gambar yang sedap2:))