Tuesday, August 31, 2010

Ramadan keduapuluh

Dua pertiga Ramadan akan berlalu ketika Isnin melabuhkan tirainya.

Saya memulakan kelas pertama pagi Isnin pukul 8am. Pelajar nampak kurang ceria. Mungkin telah mula terkenangkan kampung halaman. Ketika berehat dari sejam kuliah yang pertama, saya membacakan hadis tentang Lailatul Qadar dan Aidilfitri. Mereka nampak berminat. Yang tertidur mula terjaga. Saya menggesa mereka agar menghargai 10 Ramadan terakhir. Sesiapa yang belum pernah bangun solat sunat cubalah bangun, rasai kelainan solat ketika banyak mata yang sedang tertutup rapat. Rasai rapatnya hubungan kita dengan Allah pada masa itu. Jika boleh, renunglah langit, kita akan merasa kebesaranNya. Rasailah dinginnya udara pukul 3-4 pagi. Cubalah...

Saya minta pula wakil kelas, Hidayat mengalunkan zikir taubat. Bekas pelajar SMKA Segamat ini sering diminta berdoa dan membawa ayat Al Quran sepanjang bulan Ramadan dan dia tidak pernah menolak.

Sejam yang kedua, saya mulakan tajuk ketiga terakhir dalam silibus Business Law. Sale of Goods. Memandangkan Aidilfitri semakin menghampiri, banyak contoh biskut raya dikaitkan dengan tajuk. Kelas berjalan lancar...

6.30pm, saya membawa anak-anak ke Masjid As-Syakirin, UiTMJ bagi memenuhi undangan majlis ringkas meraikan pelajar Iqra. Dapat kain pasang yang berwarna ceria. Terima kasih CITU. Terima kasih Prof. Berbuka dengan ayam kurma, kerabu mangga yang hmmmm sungguh sedap dan dua kuih tradisional Kelantan yang manis dan lazat. Terima kasih Ustaz dan Kak Nor. Sekitar 7.50pm, bergegas pula ke Segamat Seafood, ada program Iftar bersama AJK Kelab Inspirasi. Sambil makan, kami bersembang dan bergurau, program yang merapatkan lagi hubungan kami...Saya ingatkan mereka, jangan lambat balik! Sebelum pukul 11pm!

Ya Allah, nikmatnya Ramadan ke20, banyak sungguh rezeki pemberianMu...

No comments: