Tuesday, August 24, 2010

Ramadan ketigabelas

Saya terlupa cerita tentang pengisian pagi Ahad di Serendah. Pukul 9 am, emak mengajak saya ke surau. Pengumuman tentang aktiviti wanita di surau itu telah terlebih dahulu diumumkan pengerusi surau pada malam sebelumnya. Beruntung emak di Serendah. Ada sahaja pengisian rohani disusun oleh AJK surau.

Pagi Ahad itu, kami adakan solat-solat sunat yang dipimpin oleh Ustazah Salmah, pesara Jabatan Kebajikan Masyarakat. Ia bermula dengan sedikit penerangan tentang solat yang akan kami dirikan. Kami mulakan dengan solat taubat 2 rakaat, solat Dhuha 2 rakaat, solat hajat 2 rakaat dan disudahi dengan solat sunat tasbih 4 rakaat. Malu rasanya untuk menulis di sini yang inilah pertama kali dalam hidup saya bersolat sunat tasbih! Namun, kenikmatan mengerjakannya hanya Allah yang tahu. Selesai semua solat sunat, Ustazah melagukan zikir Wahai Tuhan, Ku Tak Layak Ke SyurgaMu Namun Tak Pula Aku Sanggup Ke NerakaMu Ampunkanlah Dosaku Terimalah Taubatku.. Ustazah minta kami dengar sahaja dan membayangkan betapa banyaknya dosa kita padaNya, pada suami, pada adik beradik..

Maka ramailah jemaah wanita hari itu teresak-esak, teresak-esak, teresak-esak....

Sungguh bermakna kepulangan saya Ramadan ini, diwarnai ibadat yang saya harapkan diterima Allah...

No comments: