Monday, August 23, 2010

Ramadan kedua belas

Suasana pagi di Serendah memang mengujakan. Selesai solat Subuh dan membaca Al-Quran, saya membelek-belek buku Indahnya Hidup Bersyariat karya Datuk Ismail Kamus. Buku ini pemberian UiTMJ. Hidup berpandukan agama semakin diabaikan umat Islam masa kini. Ramai yang tidak mengamalkan agama secara keseluruhan. Ambil sini sikit sana sikit. Penulisan ini menjadi ingatan buat diri saya juga.

Saya mendapat emel dari seorang bekas pelajar IPB tentang perbualan online beberapa orang remaja kota di Facebook yang menghina ibadat puasa yang telah diwajibkan ke atas umat Islam. Si Salleh ini merasakan betapa rupa, warna kulit dan butir peribadinya di dalam kad pengenalan telah menyusahkan hidupnya. Andai benar semua ini, apakah peranan kita? Sekadar membaca, menggeleng-gelengkan kepala dan beristighfar? Marilah kita berdoa agar anak-anak kita akan hidup dalam iman dan mati juga dalam iman...

Kembali kepada cerita Serendah. Emak meminta saya menyediakan juadah berbuka hari ini. Tiada masalah. Saya mula mereka-reka menu yang jarang dimasak. Maka inilah antara hasilnya: Kerabu kerang, masak lemak cili padi telur itik campur belimbing buluh dan siakap tiga rasa.



Kebetulan nenek saudara datang ke rumah bersama anaknya dari Bukit Beruntung. Adik sepupu dari Selayang juga turut menziarahi kami sekeluarga. Maka bertambah meriahlah suasana Iftar petang Sabtu yang berbahagia itu...

No comments: