Friday, August 13, 2010

Ramadan ketiga

Cuaca agak panas hari ini. Teringatkan anak-anak di sekolah. Tiga yang besar sudah mula biasa dengan lapar dahaga Ramadan. Tapi yang kecil itu...

Di UiTM, selesai memasukkan markah kuiz pelajar ke dalam rawscore, bertadarus untuk hari yang kedua. Berkumpul di tempat yang telah dipersetujui lalu sama-sama menyemak bacaan rakan. Bertuah tahun ini kerana satu kumpulan dengan Puan Ruwiyah Bendahari. Kak Yah banyak ilmu tajwid. Dapat beberapa panduan baru hari ini. Alhamdulillah.

Menjemput anak-anak dari sekolah. Betul jangkaan saya. Si kecil bermuka masam kelat. Tunjuk perasaan. Sampai ke rumah, terus berbaring sambil menyebut lapar...lapar...dan langsung tertidur.

Selepas asar, baharulah memikirkan menu berbuka. Nasi semalam berbaki agak banyak. Nasi yang dihangatkan kurang enak dimakan berbuka. Lantas saya bertanyakan anak-anak, Mama buat nasi goreng special ye..alhamdulillah, anak-anak saya tidak banyak kerenah tentang makanan. Asal ada nasi dan air manis. Setakat hari ini, tiada yang mengajak saya ke Bazar Ramadan. Mereka redha dengan apa sahaja yang dijamu Mama.

Perlu memikirkan lauk. Teringin makan ayam. Lalu ayam diperap dengan madu, serbuk oregano, daun basil dan sedikit garam. Agar ada rasa Inggeris...lalu dibakar selama 30 minit. Fatihah minta air sirap bandung. Dalam kesederhanaan menu, Sasai menghantar sepinggan penuh mihun goreng. Alhamdulillah, Allah Maha Pemurah...

No comments: