Tuesday, August 24, 2010

Ramadan keempatbelas

Hari ini saya mengalami dua peristiwa yang menggembirakan. Walau kelas penuh berderet, tapi hati senang. Saya ceritakan satu persatu.

Semester ini, alhamdulillah, saya tidak pernah membatalkan kelas. Tempoh saya sebagai perunding JAWHAR telah tamat. Jadi saya tidak perlu berulang alik ke Putrajaya lagi. Oleh yang demikian, hubungan saya dengan pelajar agak rapat. Saya hampir mengingati kesemua nama pelajar. Perasaan sayang kepada mereka cepat terbentuk dan mereka memandang saya seperti seorang emak. Tempoh lima minit berehat selepas sejam pertama saya isi dengan sedikit tazkirah. Minggu lepas, dengan penuh hati-hati saya menyentuh isu puasa dan wanita yang tidak bertudung. Saya kisahkan apa yang telah dikatakan oleh Dr Yusof Qardawi tentang isu ini. Saya ambil berat tentang pelajar perempuan yang begitu baik, sopan, aktif, cantik namun masih belum terbuka hatinya untuk bertudung. Saya cakap dengan penuh berhemah. Alhamdulillah, pagi tadi salah seorang daripada mereka telah mula bertudung. Sungguh cantik Nabilah di mata saya. Rambut hitamnya yang ikal mayang telah ditutup dari pandangan bukan muhrim. Saya ucapkan tahniah kepadanya dan berharap ia akan berkekalan.

Aqilah ialah bekas pelajar saya yang sekarang menyambung pengajian peringkat Sarjana di Scotland. Dia menelefon saya tengahari tadi. Di sana pukul 5 pagi katanya. Puasa 20 jam, puan, terangnya. Dugaan betul...Dia akan pulang ke Malaysia bulan Disember ini. Apa yang menggembirakan hati saya ialah dia mendapat A untuk subjek Investment Law. Sebaik mendapat tajuk tugasan daripada pensyarahnya pada awal Mac lalu, dia terus menelefon saya. Tajuknya berkisar tentang perlindungan kepada pelabur melalui undang-undang UK. Dia buntu bagaimana untuk menyiapkan tugasan tersebut. Dengan penuh kasih sayang, saya menggariskan beberapa panduan dan buah fikiran menerusi emel. Dia menyiapkan tugasan tersebut dan mendapat gred yang baik.

Dua pelajar ini saya harap akan berjaya dunia dan akhirat. Ilmu yang disampaikan dan bermanafaat akan membantu saya di alam kubur nanti...InsyaAllah!

No comments: