Saturday, August 14, 2010

Ramadan keempat

Sebelum tidur semalam, saya telah memikirkan menu bersahur. Saya keluarkan sotong dan ikan dari bahagian sejuk beku, memudahkan proses memasak esok. Pukul 5am, sambal sotong, ikan goreng dan kacang panjang goreng terhidang di atas meja. Nampaknya Along dan Angah kurang selera. Namun, digagahi juga bersama-sama secawan milo suam. Mungkin saya kena beli roti untuk sahur esok.

Sabtu yang sunyi...sehingga ke pukul 11am, cuaca masih seakan pukul 8am. Selesai solat Dhuha, saya mengajak anak-anak bertadarus. Untuk mengelakkan mereka hilang tumpuan, masing-masing membaca satu ayat, ikut giliran. Alang kata dia masuk tadarus di sekolah, ustaz suruh dia baca juz 25. Bila ditanya bila hendak mula membaca, dia kata nantilah:) Itulah bagusnya sekolah agama, perasaan mencintai Al-Quran telah mula dipupuk sedari kecil. Harapan saya biarlah anak-anak ini mencintai Al-Quran tanpa paksaan.

Suami ajak berbuka di luar hari ini. Ala buffet. Saya ikut sahaja. Lagipun, anak-anak jarang berjumpa ayah mereka. Biarlah sekali sekala berbuka di luar...

No comments: