Saturday, April 18, 2009

Kanak-kanak dan Pembantu Rumah

Tiga empat kali saya mendapat emel tentang kebiadapan pembantu rumah ke atas anak-anak majikan. Disertakan video clip yang membuat saya marah, benci dan tentunya sedih. Betapa anak kecil yang tidak mengerti apa-apa ditendang, dipijak, dipukul dan dicubit. CCTV yang dipasang di dalam rumah menjadi bukti perbuatan kejam mereka.

Saya kembali mengingati 3 bibik Indonesia yang pernah berkhidmat dengan saya sebelum ini. Saya anggap mereka seperti pembantu profesional. Saya menghindari diri daripada memarahi mereka tanpa sebab. Saya memberi tunjuk ajar menggunakan bahasa mudah. Saya benarkan mereka makan apa yang ada. Sesekali saya bawa mereka bersiar-siar. Saya benarkan mereka tidur sebentar sebelah petang. Saya fikir saya majikan yang munasabah. Mereka menghormati saya dan masih boleh berkongsi perasaan dengan cara yang munasabah juga. Hasilnya, tidak pernah sekalipun, anak-anak saya dipukul, ditendang, dipijak dan dicaci. Walaupun saya tiada cctv tapi apabila saya pulang ke rumah, anak-anak saya akan bercerita macam-macam. Bibik ajar nyanyi lagu Indonesia, Bibik cerita hantu Indonesia, Bibik lukis gambar kampung di Indonesia, Bibik itu, Bibik ini...dan tiada lebam-lebam di badan mereka.

Apapun, tindakan pembantu rumah yang mendera anak-anak kecil majikan mereka perlu dapat pembalasan sewajarnya. Namun, punca mereka mendera perlu dikaji oleh Kementerian dan bentangkanlah jalan yang terbaik buat semua pihak; ibubapa, pembantu dan anak-anak yang masih belum mengerti...

Rustam, emel awak mengganggu emosi saya yang sedang ceria selepas mengikuti bicara Dr Jeniri Amir dari Sarawak.

2 comments:

AnDeH said...

salam,,
wahh...TAHNIAH Kelab Inspirasi yg punyai sebuah laman blog yg bakal memberi inspirasi kepada warganya

-Andeh-

aniisma said...

Salam

Jo, dah siap ye pembikinan rumah siber Inspirasi? Saya sendiri belum sempat jenguk...

Yang pasti, saya telah amanahkan tugas itu kepada exco yang pakar dalam bidang...