Thursday, April 17, 2008

Menipu

Along menipu tadi. Ketika saya bertanya sudah solat atau belum, dia beritahu sudah, di sekolah. Saya rasa tidak puas hati. Saya tanya alang. Alang beri jawapan memerangkap. Esok alang tanya kawan along. Terus along mengaku yang dia belum solat. Saya hukum along dengan rotan tiga kali di tapak tangan. Terkilan! Along sudah pandai menipu demi kesenangan sendiri. Saya tutup tv yang menjadi sebab utama along menipu. Rancangan menarik di tv menjadi punca. Sempat saya terangkan maksud siakap senohong gelama ikan duri, bercakap bohong lama-lama jadi pencuri. Harap along faham. Saya muhasabah diri sendiri. Kenapa anak berusia 11 tahun ini sanggup menipu. Konsep Allah Maha Mengetahui mungkin belum sebati di sanubari. Mungkin belum dekat di hati. Yang dekat di hati ialah TV3.

Manusia memang akan menipu untuk kesenangan atau kemudahan diri sendiri. Semua orang pasti pernah menipu. Saya fikir semua penipuan dimurkai Allah kecuali penipuan yang disunatkan seperti penipuan dalam peperangan. Sekali menipu, kita akan berkali-kali menipu. Apabila perkara pertama sudah ada unsur penipuan, perkara seterusnya tidak dapat lari dari penipuan yang seterusnya. Bila menipu, hati akan runsing. Takut penipuan terbongkar. Bila hati runsing, manis kehidupan terasa masam. Detik-detik yang dilalui amat mendebarkan.

Semoga along akan terbaca entri ini satu masa nanti. Along tidak boleh menipu lagi. Kalau orang lain tidak tahu, kita ada yang Maha Mengetahui...yang sentiasa mengetahui apa yang along telah lakukan. Semoga Along sentiasa berada di Jalan yang Lurus.

No comments: