Wednesday, April 23, 2008

Anak dan anak murid

Anak dan anak murid, keduanya perlu panduan dan bimbingan. Dan doa pada Allah agar mereka sentiasa di jalan yang lurus.

Almi Farhan, 9 tahun, anak lelaki kedua saya. Dari umur 5 tahun sampailah ke dua bulan sudah, asyik menangis bila dikejutkan bangun pagi (ke sekolah). (Pertolongan Allah: Suatu malam, dua bulan sudah, selepas pulang dari percutian di Terengganu, Farhan menyuarakan keseronokannya bersolat di Masjid Negeri Kuantan dan Masjid Kristal. Saya kata "Kalau Angah tak nangis pagi, rajin dan pandai belajar, Angah dapat kerja yang baik, Angah banyak duit, Masjid kat Mekah, Madinah, Turki, Jordan, Amerika pun Angah boleh pergi." Angah tersenyum dan sejak itu dia tidak menangis lagi). Angah kurang cemerlang dalam ujian dan peperiksaan. Puncanya saya sendiri. Kurang memberi bimbingan dan tunjuk ajar. Bila mengajar, saya cepat marah dengan anak ini. Tetapi sebulan yang lalu, saya kuat-kuatkan semangat dan sabar-sabarkan hati. Saya sendiri mengajarnya Bahasa Inggeris terutama grammar. Petang tadi, dia menunjukkan markah ujian bulanan subjek tersebut. 82! A! Saya macam tidak percaya. Dia kata "Angah ingat sampai sekarang yang mama ajar tu. Jadi angah jawab macam yang mama cakap". Saya terharu. Tuisyen saya menjadi. Pokoknya, kita sendiri. Kalau kita kuatkan semangat mengajar anak sendiri, insyallah, anak kita boleh berjaya. Saya berdebar menunggu keputusan Matematiknya. Saya mengajar sambil menampar-nampar tangannya. Geram! Ok Angah, mama berjanji mama akan cuba luangkan lebih masa untuk mengajar anak-anak mama di rumah.Moga Allah mempermudahkan.


Angah: Hari pertama ke sekolah, berwajah muram. Pernah satu hari, cikgu displin SK Jementah mengejar Angah yang berlari keluar dari kawasan sekolah. Semput Cikgu Azmi dan Cikgu Ilham...




Shykin, anak En Aziz, anak murid saya. DBS Part 4. Semenjak pertemuan pertama dalam kelas, saya sudah nampak kesungguhannya. Tidak banyak bertanya tetapi sungguh tekun. Dalam keadaan tidak sihat pun dia tetap hadir ke kelas. Dua minggu sebelum final, dia tekun bertemu saya. Juga rajin menelefon. Mesej juga dihantar. Dan seperti yang saya katakan tadi, pokoknya kita juga. Kalau kita sanggup membimbing, anak murid kita insyallah akan berjaya. Kadang-kadang naik lenguh saya menerangkan setiap persoalannya. Geram pun ada bila saya terpaksa mengulang penerangan. Cuma tidak boleh menampar je! Petang tadi sebelum Maghrib, dia menelefon. Ada nada yang sangat riang di hujung talian. "Puannnnn...saya boleh jawab soalan exam tadi, saya sayang Puan..." Saya balas "love u too". Saya membuka bungkusan jawapan pelajar. Pantas mencari nama anak En Aziz. Shykin guna dua booklets! Hanya dia yang menjawab dengan dua booklets. Ok Shykin, berdoa dan bertawakallah pada Allah selepas Shykin jenuh berusaha.



Shykin tiada dalam gambar. Ex students saya. Aina dan Yanti, sekarang final sem di UiTM Malaysia, Shah Alam. Antara pelajar yang mempunyai semangat juang yang tinggi. Kek coklat tu....saya tempah dari Kak Ida cleaner di UiTM Segamat.


Anak dan anak murid, dua golongan innocent yang menjadi amanah buat kita...




No comments: