Monday, July 6, 2009

Panggilan Kecemasan

2 Julai, saya ke UiTM Shah Alam untuk menghadiri mesyuarat di Fakulti Undang-Undang. 30 hb sebelumnya saya ke Kampus Bandaraya, menerangkan kepada pelajar baru tentang Akta 174. 1 hb Julai, saya bersama 1160 pelajar baru di Kampus Segamat, mengulangi penerangan kepada kumpulan pelajar yang lebih besar. Waktu bersama anak sangat terhad. Dan anak-anak pun seakan mengerti...

Di Fakulti Undang-Undang, 4.30 petang, mesyuarat belum lagi selesai. Tiba-tiba saya terlihat no telefon berkod Johor di skrin hp, yang saya senyapkan deringannya. Rasanya perlu dijawab.

"Mama, mama kena balik Segamat sekarang jugak..." kata Angah di hujung talian. Dia masih belum terfikirkan jarak Shah Alam-Segamat.

"Kenapa Ngah, mama mesyuarat ni". Talian terputus. Saya agak cemas. Dan hp berkelip-kelip lagi.

"Mama, Angah telefon dari sekolah ni, Angah guna duit kawan ni..nanti Mama bagi 30 sen kat Angah tau."

"Yelah,yelah, kenapa Angah suruh Mama balik?"

"Seluar Alang terkoyak kat bahagian zip. Mama kena ambik dia sekarang juga." Talian terputus lagi. Dan berkelip-kelip lagi.

"Mama, besar koyaknya, macammana ni Mama? Alang malu..." suara Angah agak cemas.

"ok,ok,ok, sekarang suruh Alang keluarkan baju dari seluar, nanti taklah nampak sangat."

"Ok mama, bye" suara Angah gembira.

Saya tiba di rumah pukul 9.30 malam. Alang dan Angah, sipenyelamat telah tidur. Dan saya cari seluar Alang dalam bakul.

Ohhhhh memang koyak yang sangat besar. patutlah dia malu besar dan buat panggilan kecemasan. Alang pun tidak pernah mahu memakai seluar kecil!

1 comment:

zura said...

sayang seorang abang!