Wednesday, July 29, 2009

Lada Hitam & Pantang

Ada orang yang berpantang makan, ada yang pantang nampak, makan.

Saya mungkin kategori kedua. Merasakan diri masih sihat, apa yang dihidang, saya makan.

Hujung minggu lalu, adik saya di JB melahirkan anak lelaki kedua. Emak saya kaya cucu lelaki. Arwah Kak Long meninggalkan 2 anak lelaki, saya 3, Ina di Perlis 1, jadi 8 lelaki kesemuanya. Fatihah satu-satunya cucu perempuan yang nampak macam lelaki, berambut pendek.

Ibu dalam pantang memang banyak pantangnya. Sarapan adik ialah roti, biskut atau nasi panas bersama ikan bilis goreng lada hitam. Tengahari ikan tenggiri kukus lada hitam bersama hirisan halia dan bawang putih. Atau sup ikan haruan lada hitam. Sup sawi campur lada hitam menjadi menu sayur setiap hari.

Pendek kata semuanya mesti ada campuran lada hitam.

Minggu kedua berpantang, barulah boleh makan ayam. Ayam lemak lada hitam. Ayam kukus lada hitam. Ayam goreng lada hitam.

Minggu ketiga mak akan menggulai pula. Kari ikan haruan. Kari ayam. Kari daging.

Sedap pula bila mengenangkan tempoh pantang yang lama, dihidang makanan panas-panas. Bila pulalah giliran saya untuk berpantang selama 2 bulan? Lizi tentu pening kepala!

2 comments:

amirul_rafiq said...

ehm... kita sama.. pantang nampak makanan! hehehe...

aniisma said...

Mirul

Memang pantang nampak si mirul ni tapi berbaloi ajak mirul makan, terubat penat memasak!