Monday, July 6, 2009

Kecil bagi kita, besar bagi mereka

Semester ini, untuk penerangan Akta 174 kepada pelajar baru, saya memasukkan gambar pelajar yang telah menghadiri konvo di Shah Alam dalam persembahan power point. Antaranya mantan Exco Kelab Inspirasi, Amirul dan Aisyah.

Saya hebahkan kepada pelajar baru, betapa bersyukurnya mereka dapat belajar di UiTM Segamat, sebuah syurga ilmu yang nyaman dan segar. Suasana yang sangat kondusif untuk menuntut ilmu. Saya tunjukkan mereka gambar bekas pelajar UiTM Johor yang nampah gah bersarungkan jubah yang berwarna ceria.

"Mereka bukan sahaja berjaya mendapatkan CGPA 3.5 ke atas malah aktif dalam kelab dan persatuan" terang saya memberi semangat.

Rupanya, gambar tersebut telah mengubat kesengsaraan hati seorang pelajar baru. Dia telah berkira-kira untuk berhenti kerana penat dan lelah dengan suasana Minggu Mesra Siswa. Ibunya telah dihubungi untuk datang menjemputnya pulang.Namun, kerana gambar tersebut, semangatnya kembali dan dia akan kekal belajar di sini. Alhamdulillah. Bagaimana saya tahu semua ini?

Pelajar berkenaan rupanya mengenali Amirul. Selesai mendengar ceramah, dia menghubungi Amirul dan berceritakan tentang bagaimana semangatnya yang kendur dan lemah kembali tinggi setelah melihat gambar Amirul berjubah semasa Hari Konvokesyen baru-baru ini.

Gambar yang kecil sahaja sumbangannya dalam penerangan saya malam itu rupanya memberi impak yang besar bagi orang lain...

Buat pelajar semua, bertahanlah...di sebalik rimbunan hutan getah dan kelapa sawit, UiTM Segamat ialah syurga ilmu.

Berakit-rakit ke hulu
Berenang-renang ke tepian
Bersakit-sakit dahulu
Bersenang-senang kemudian

No comments: