Friday, September 19, 2008

Pesuruhjaya Sumpah dan Dobi di Segamat

Saya dapat tawaran yang ditunggu selama ini dan saya perlu ke Pesuruhjaya Sumpah (PS). Saya tanya Kak Zaini, kerani Pejabat Pentadbiran. Katanya di Pejabat Tanah. Saya memilih untuk mencari di deretan kedai-kedai di bandar Segamat dahulu. Jumpa satu. Berkongsi pejabat dengan Tetuan Firdaus, peguam yang bertanding pilihanraya sudah. Tapi diberitahu, PS tersebut telah menutup perniagaan. Saya terus ke Pejabat Pos. Khabarnya ada PS di hadapan Pejabat Pos. Oh, ternampak notis. TUTUP 19/9/08. Saya terus ke bangunan lama hadapan deretan kedai MARA. Teringat ada PS di situ. Lama dulu. Eh...papan tandanya pun dah tak ada. Akhirnya saya menghala ke Pejabat Tanah. Bukan di sini dik, di Mahkamah Majistret, kata seorang kakitangan di kaunter pertanyaan. Saya menghala pula ke Mahkamah. Teringat masa jadi lawyer dulu. Hadir kenangan sepintas lalu. Ya, seorang PS ada di sana. Alhamdulillah, selesai satu tugas bersumpah di hadapan PS. Lega.

Susah juga nak cari PS di Segamat. Kalau di Kuala Lumpur, berlambak. Di Pandan Indah pun senang nak cari. Mungkin Segamat pekan kecil. PS pun tak perlu ramai. Namun, Segamat yang kecil ini kaya dengan bank. Sebut je Bank apa. Maybank, Bank Islam, Bank Muamalat, Affin Bank, Agro Bank, RHB, CIMB, cuma Cik Citi Bank je yang tak sudi ke Segamat.

Rupanya, suami saya yang sedang bercuti seminggu, melilau mencari kedai dobi. Serik menghantar dobi berhampiran Stesyen Bas Segamat, suami berpusing-pusing satu Segamat mencari kedai dobi. Tapi hampa. Mana lagi ye kedai dobi kat Segamat ni? Ada keperluan penting. Comforter tebal sangat. Kawan baik saya, mesin basuh tak terbasuh comforter tu. Tebal.

Jadi, kalau nak cari PS, teruslah ke Mahkamah Majistret. Ada Puan PS yang cukup manis menanti. Cuma kedai dobi je yang belum berjumpa.

Segamat, bandar kecil yang....ok lah

3 comments:

Anonymous said...

Ada satu kedai dobi cina di tepi sungai dan satu di Taman Yayasan (melayu).

aniisma said...

Salam Zura

Terima kasih dan Selamat Akhir Ramadahan

Ceritakita said...

Bandar IOI..banyak.. layan diri ln ada..