Saturday, September 27, 2008

Kehilangan Aidilfitri menjelang Aidilfitri

Sedih dengan berita online pagi ini. Mohd Farid Aidilfitri 17 tahun, terbunuh dihempap tembok batu bata di asrama sekolahnya di Tanjung Karang Selangor. Arwah sedang membaca buku ketika kejadian. Berat mata memandang, berat lagi emosi ibubapa arwah memikul. Dikala setiap keluarga normal sedang membuat persiapan terakhir menyambut lebaran, anak yang dilahirkan dalam bulan Syawal 17 tahun sudah, pergi mengadap Ilahi di sebuah asrama, sebuah tempat yang secara rasionalnya bukan tempat kemalangan. Melainkan banyak kes buli di sekolah tersebut.

Jika dilihat pada gambar kejadian, tembok batu bata tersebut disandarkan dengan puluhan kepingan papan yang kelihatan seperti daunan pintu. Mungkin beban daunan pintu-pintu itulah yang memberi tekanan ke atas dinding batu-bata yang mungkin dibuat tidak mengikut spesifikasi. Banyak kemungkinan.

Setiap sekolah mempunyai 'duty of care' kepada pelajar. Jika terbukti tiga elemen biasa dalam undang-undang kecuaian, sekolah dan kontraktor boleh disaman. Sekiranya pembinaan tembok jelas melanggar piaiwan standard, kontraktor akan bertanggungjawab. Namun sekolah tetap memegang teraju utama menjaga keselamatan pelajar secara yang munasabah.

Begitu juga universiti, kolej, tadika dan tempat kerja. Walau perkara ini nampak remeh, namun setiap kelalaian dan ketidakpatuhan akan membawa bencana. Perlu ada Biro Keselamatan yang memantau secara munasabah setiap penjuru yang berkemungkinan mengundang bahaya. Tetapi kalau terbukti sebarang bencana itu adalah kemalangan semata-mata, liabiliti tersebut akan hilang.

Hikmahnya, bila buat kerja, buatlah dengan ikhlas, berhati-hati dan bersungguh-sungguh...(ingatan bagi diri sendiri).

No comments: