Sunday, September 7, 2008

Penulisan bagai pedang

Saya pernah menulis dalam blog ini tentang jenaka menghina. Saya sebenarnya merujuk kepada satu laman blog yang sudah di'censor' oleh Suruhanjaya Komunikasi dan Multimedia. Fuhhh..saya lega.

Penulisan tuan punya blog tersebut menghiris hati saya bagai pedang tajamnya. Komentar nukilan pengunjung setia blog tersebut langsung tidak menjaga adab hormat menghormati. Memang kebebasan bersuara itu ada tapi usahlah lebih sudu dari kuah. Penulisan yang diluahkan atas nafsu marah atau tertekan kadangkala boleh menyimpang dari jalan yang lurus.

Kain baldu dibuat tilam
Dara berdandan pengantin baru
Rosak madu kerana jadam
Rosak iman kerana nafsu.

Go JAKIM go.

Teringat pula pada Pak Samad Ismail. Cerpen tulisan Azizi Hj Abdullah hari ini di Utusan Malaysia membuat mata saya berair. Sedih. Saya meminati Pak Samad. Azizi juga. Dua permata asli berkilau berharga. Himpunan artikel Pak Samad perlu saya teliti lagi. Penulisannya bagai pedang. Tajam namun walau berdarah, merah darah yang mengalir lambang membaranya semangat cintakan negara, bukan duri dalam daging, api dalam sekam, gunting dalam lipatan.

Al-Fatihah buat Pak Samad.

No comments: