Friday, September 26, 2008

Cabaran Seorang Ibu

7.30 petang semalam, ketika saya dan anak-anak sedang lahap berbuka, Hazlina, rakan pensyarah menelefon bertanyakan lokasi Hospital Besar Segamat. Anaknya yang cantik, Aisyah lelah teruk. Kata Lina, Aisyah sesak nafas, diiringi "wheezing" dan batuk-batuk. Kulit mukanya pucat.

Selepas solat Maghrib, cepat-cepat saya menyusul ke Hospital. Terlintas di hati, tentu hanya dia dan anak-anaknya sahaja di sana. Suami Lina di Kuala Lumpur. Fenomena biasa di UiTM Johor: suami isteri tinggal berjauhan. Aisyah terpaksa dua kali menyedut ubat menggunakan nebuliser. Selepas rawatan, barulah dia cergas sedikit.

Kasihan Lina. Pelbagai usaha telah dilakukan apabila dia mendapat tahu yang dia diarahkan bertugas di Segamat. Dia tiada masalah dengan Segamat. Tetapi kesihatan dua anaknya yang mengidap lelah memaksa dia menebalkan muka naik turun tangga Pejabat Perjawatan Shah Alam merayu agar dapat bertugas di Shah Alam. Namun, usaha tidak berhasil. Dengan redha dan izin suami, Lina pindah bersama 3 anaknya. Tanpa suami. Pembantu rumah pula menambah kusut apabila meluahkan hasrat terpendam ingin pulang ke Indonesia. Raya ke 4 nanti, terbanglah dia.

Sekarang, ihsan ibu mertua yang sakit dan ibubapa sendiri yang terpaksa turun dari Perlis, bergilir-gilir menjaga anak-anak Lina. Saya doakan Lina bersabar. Tentu ada rahmat mengapa Lina bertugas di sini. Dan berdoalah selalu agar dapat bertukar ke Shah Alam kembali...

Kisah hidup saya sama seperti Lina. Pernah anak ke 3 masuk wad Hospital Segamat kerana viral fever. 3 hari saya berkampung di wad. Suami juga jenuh berulang alik daripada Kuala Lumpur sepanjang tempoh tersebut. 7 tahun di Segamat, pelbagai cabaran diharungi sendirian. Namun, kerana cintakan kerjaya ini dan sesuai dengan keadaan Segamat, saya teruskan kehidupan. Namun saya sentiasa beringat kekuatan menguruskan anak-anak ini adalah kekuatan pemberian Allah.

Sekarang, anak-anak sudah besar dan pandai menguruskan diri masing-masing. Tetapi anak-anak Lina masih kecil. Perlu ada pembantu rumah. Kalau dapat yang jujur datang bekerja di Malaysia kerana ingin mencari duit, alhamdulillah. Kalau dapat yang bermasalah, tambah lagilah masalah kita yang sedia ada...

Cabaran...menjadikan kita lebih mengerti sebuah kehidupan...

No comments: