Saturday, September 6, 2008

Buku baru



Saya baru menerima 5 buku baru dari Ujana Ilmu, kedai buku siber milik Nisah Haron. Perkhidmatan yang sangat bagus.
Saya mulakan dengan Warisnya Kalbu, hasil karangan Sri Rahayu. Memang berbaloi, patutlah jadi pemenang pertama. Bahasanya mudah tetapi indah. Kecantikan budaya berpantun dalam masyarakat Melayu membuatkan hati teruja. Sungguh kreatif pengarang ini.
Buku kedua, Tarawikh Cinta. Baru habis tiga bab. Sesiapa yang mengikuti penulisan Nisah Haron pasti sudah arif dengan gaya penulisannya. Penuh dengan perkataan baru bagi saya yang masih biasa dengan perkataan-perkataan biasa. Nama-nama ciptaan Nisah panjang namun indah. Untuk membaca buku karangan Nisah, saya perlukan suasana yang tenteram, tanpa anak-anak.
Saya jeling buku ketiga. Baromkeh Matamu di Mataku karya Ummu Hani. Sarat perkataan Arab. Jenuh juga saya menyelak ke helaian-helaian muka surat terakhir bagi memahami sebahagian perkataan dan ayat yang tidak dapat difahami. Kalau novel ini ada footnote, alangkah bagusnya. Keadaan sebenar kota Damsyik dan Syria digambarkan jelas. Tiba-tiba, negara ini menjadi salah satu negara impian untuk dikunjungi.
Wira Mandala Hijau dan Dari Suatu Tikungan Lorong menanti untuk dicerna. Petang-petang Ramadhan, sementara menanti waktu berbuka, saya isi dengan membaca novel. Tapi, tidak begitu tekun. Perut yang lapar menganggu tumpuan. Mata pun asyik menjeling ke jam dinding. Hehe, macam budak kecil...

1 comment:

Anonymous said...

Salam Puan,

Terima kasih kerana membaca tulisan -tulisan saya.

Sri Rahayu Mohd Yusop