Tuesday, August 18, 2009

Hati lelakinya dicuri lagi

Semalam hampir 40 minit mendengar keluhan seorang sahabat yang sedang diuji. Hati suaminya dicuri gadis berumur 20 tahun. Paginya, berkongsi 'rasa yang entah apa' dengan berita pernikahan ke dua seorang uztaz penuh glamour bersama-sama artis cantik. Beberapa bulan sebelum ini, menjadi penasihat undang-undang kepada seorang rakan yang suaminya juga 'terperangkap' dengan gadis muda belia. Setahun sebelum ini, menjadi pendengar paling setia kepada seorang bekas pelajar yang bersuamikan seorang lelaki mata keranjang. Senang betulkan hati seorang suami dicuri gadis lain.

Seorang isteri yang kebiasaannya dianugerahkan Allah dengan segala sifat taat padamu, setiaku di sini, kaulah segalanya, akan kecewa yang teramat sangat apabila mendapat tahu kebenarannya. Yang menjadi pilihan sekarang ada dua:

  1. Ku kan terus setia walau badai melanda.
  2. Lepaskanku pergi, selamat tinggal selamanya

Pilihan ke dua diambil Maizawati.

Sahabat saya akan berjumpa Dr Fadzillah Kamsah. Juga meminta pandangan saya yang masih belum diuji dengan ujian tersebut (dan moga tidak diberi ujian dalam bentuk itu). Saya berfikir sebelum bersuara.

"Lelaki tetap lelaki. Dan setiap isteri berpotensi untuk menerima ujian sebegitu. Cuma dalam mengatasi ujian tersebut, jangan abaikan perasaan kita. Fikir juga tentang diri kita. Selama ini, selama menjadi isterinya, terlalu banyak pengorbanan yang dilakukan untuk suami tercinta. Di waktu sebeginilah, kita sibukkan dengan diri kita dengan sesuatu yang kita ingin lakukan dahulu tetapi terhalang. Lakukan ia sekarang. Buatlah Master jika masih berminat untuk belajar. Belajarlah menjahit atau memasak. Sementara suami kita dilanda gelombang cinta ke dua ini, selama itulah perasaan kita menderita...jadi fikirkan tentang diri kita juga."

Saya harap saranan saya boleh melegakan hatinya yang sedang hancur. WaAllahhua'lam.

2 comments:

amirul_rafiq said...

ibarat kayu dan kapak

kayu tak takut kalau ia dibelah dengan mata kapak

tapi lebih menakutkan

hulu kapak yg diperbuat daripada kayu
tersebut

ida_zy said...

salam kak ani

setakat dengar kes kawan2 pun saya dah trauma
honestly saya sampai tawar hati nak kawin huhu
entah la, pada saya biar la sunyi daripada kecewa
haha jiwang la pulak