Tuesday, August 4, 2009

Belajar kitab

Seronoknya perasaan belajar cara dulu-dulu. Tapi sakitnya pinggang setelah duduk bersila sekejap, bersimpuh sekejap dari pukul lapan ke 10, dan sambung semula setengah jam selepas itu sehingga hampir pukul satu. Petangnya sebaik sahaja sampai ke rumah, tanpa berlengah, rebahkan badan atas katil...luruskan badan yang melengkung. Dalam hati terpaksa mengakui kelemahan tulang yang makin ketara. Alhamdulillah, pembelajaran berjaya dilangsungkan dan sekali lagi alhamdulillah kerana ada ura-ura siri seterusnya akan dirancang. Terima kasih!


Ustaz Fahmi bersungguh-sungguh menerangkan hadis 40 yang sempurna sanadnya. Oleh kerana kekangan masa, penerangan menjadi terhad namun mencukupi untuk difahami secara umum.


Ada hadis yang menawan hati antara puluhan hadis yang memang sangat menarik. Antaranya hadis tentang telaga kausar di Padang Mahsyar kelak. Diriwayatkan airnya lebih manis dari madu dan mampu menghilangkan dahaga buat tempoh waktu yang sangat lama. Nabi Muhammad saw sendiri yang akan menanti dan merai kehadiran umatnya di tepi telaga tersebut. Kita yang memahami, mengerti betapa sibuknya keadaan di padang Mahsyar. Masing-masing membawa buku amalan dunia. Dicelah kesibukan, rupanya ada seseorang yang sangat istimewa menanti. Aduhai...manisnya saat itu yang bakal dilalui umat yang bertuah. Akhirnya dapat ketemu juga kekasih Allah yang disebut-sebut selalu dalam solat lima waktu dan solat-solat sunat lain.

Bagi yang memahami dan menerima hadis sepenuh hati, gambaran-gambaran tersebut sudah cukup menggetarkan hati dan jiwa. Buat diri yang berdosa, taubat diperbanyakkan dan setiap tindak tanduk dijaga semampu mungkin.

Wahai kekasih Allah, wahai Nabi yang dirindui, terimalah diri ini sebagai tetamumu di tepi Telaga Kausar. Izinkanku menerima seteguk air dalam cangkir hebat dari tanganmu sendiri. Izinkan aku merenung matamu. Izinkan aku menatap wajahmu...Izinkan aku mengikutmu ke syurga.