Monday, August 31, 2009

Agama Yang Dipolitikkan

Politik perlu sentuhan agama. Politik akan jadi bersih jika agama didahulukan. Tetapi mempolitikkan agama boleh mengundang padah. Entri ini juga bukanlah berniat politik kerana saya tidak berniat untuk bermain politik tetapi kerana merasakan ia telah mencalari imej mulia agama, saya terpanggil untuk menulis sesuatu tentangnya. Ilmu politik saya amat dengkel. Ilmu agama pun tidak sehebat ustaz ustazah. Saya menulis berdasarkan kefahaman saya mengenai beberapa ayat di dalam Al-Quran. Saya menulis kerana saya tidak mahu melihat agama saya dituduh agama yang melampau.

Tindakan sekumpulan orang Melayu mengarak kepala lembu yang masih berdarah di Shah Alam beberapa hari lalu sebagai satu protes pembinaan kuil Hindu di kawasan perumahan Melayu adalah tindakan berimej agama yang keterlaluan. Dengan berbekalkan maklumat yang diperolehi dari internet (pelbagai versi pastinya) saya lihat ia sebagai satu isu yang boleh menganggu gugat keharmonian kaum di Malaysia. Saya pasti Muruga, pensyarah beragama Hindu di UiTMJ yang berpendidikan dan berhemah tinggi , turut terguris hatinya melihat sesuatu yang dianggap suci dalam agamanya dipersendakan. Muru, ia tidak mewakili sebahagian besar kami. Kami memegang teguh peringatan Allah dalam surah Al-An'aam ayat 108:

"Dan janganlah kamu memaki hamun sembahan yang mereka sembah selain Allah, kerana mereka nanti akan memaki Allah dengan melampau batas tanpa dasar pengetahuan. Demikianlah kami jadikan setiap ummat menganggap baik pekerjaan mereka. Kemudian, kepada Tuhan tempat kembali mereka, lalu Dia akan memberitahu kepada mereka apa yang telah mereka kerja."

Malah Al-Quran juga mempunyai surah Al-Baqarah yang bererti sapi atau lembu betina.

Satu persoalan di fikiran saya, bukankah tindakan ini boleh menggugat ketenteraman awam di Malaysia, jadi apakah tindakan pihak berkuasa? Walaupun tindakan ini dilakukan oleh saudara sesama Islam namun saya terpaksa untuk tidak bersetuju. Mempertahankan agama itu wajib, tetapi janganlah sampai mencerminkan keburukan agama kita kembali. Membina kuil di penempatan yang majoritinya Melayu adalah satu isu lain. Saya tidak mahu mengulas tentang isu ini kerana saya bukan ahlinya. Sebagai orang Islam, saya hanya ingin memberitahu rakan bukan Islam, Islam agama suci yang tidak akan menghina agama lain.

Ayat 108 Surah Al An'aam adalah pembuktian tegahan Allah Yang Maha Besar.

No comments: