Tuesday, March 3, 2009

Kusut Tiga Serangkai

Kusutnya keadaan sosial, ekonomi dan politik Malaysia sekarang.

Pagi tadi, seorang rakan menelefon bertanyakan tentang politik Perak. Suaminya orang Bagan Serai. Dia pula orang reformasi. Kusut, katanya. Memang kusut dan tidak mudah merungkai isu perlembagaan ini. Isu kuasa Sultan dan Speaker menjadi perdebatan semua golongan. Sultan dan Speaker mempunyai bidangkuasa masing-masing. Prof Dr Aziz Bari UIA dan Prof Dr Shad Saleem Faruqi UiTM nampaknya mempunyai pendapat yang senada.

Yang pasti krisis politik yang berterusan sejak awal Februari itu memberikan gambaran yang negatif tentang negeri Perak dan menjejaskan pembangunan ekonomi yang amat penting bagi kesejahteraan rakyat. Sudahlah ekonomi dunia berada di tahap yang menurun, krisis ini menambah penurunan ekonomi Perak. Pelabur takut ketidakstabilan ekonomi Perak menjejaskan pelaburan mereka. Kestabilan ekonomi adalah antara faktor utama yang dilihat oleh para pelabur.

Buletin Utama malam tadi pula memaparkan kes buli di sekolah. Kes pelajar mati dibuli rakan sebaya semakin membimbangkan. Kalau di USA, pelajar mengamuk menggunakan senjata api, di sini pula baldi pun digunakan sebagai senjata. Kredibiliti Kementerian Pelajaran dan sekolah-sekolah di Malaysia agak terjejas. (Saya teringat kata-kata seorang guru senior tentang kecacatan penggunaan perkataan Kementerian Pelajaran, sepatutnya dikekalkan dengan Pendidikan kerana pelajar harus dididik sebenarnya...) Kesesuaian perlaksanaan hukuman rotan harus dipertimbangkan semula. Sekiranya sekolah hanya berlapang dada dengan isu ini dan tiada pendekatan yang holistik, gejala sosial yang akan terus membadai.

Saya tanya Along bagaimana kalau dia nanti di buli. "Mama hantarlah Along belajar silat sekarang"...katanya.

Patutkah saya menghantar Along belajar silat? Saranan Ustaz Syazali Effendi, pakar seni silat Gayong UiTM Johor terpaksa saya fikir kembali...

Tiga serangkai ini harus kembali tenang...

No comments: