Wednesday, January 7, 2009

Hak Kanak-kanak (6)

Sudah lama tidak menulis tentang hak kanak-kanak yang menjadi bidang kegemaran. Entah faktor apa yang menjadi penyebab. Padahal banyak isu yang menyentuh golongan 'rapuh' ini. Rapuh yang dimaksudkan ialah 'penggantungan' mereka kepada kedua ibubapa atau penjaga. Andai dijaga terlalu renyah, akan lahirlah perfectionist. Andai terlalu dimanjakan, akan menjadi spoil brat. Andai terlalu tegas, akan jadi pendendam. Andai terlalu dibiarkan, golongan mat rempit dan minah bohsia akan bertambah.

Saya bakal ke PERNIM - PERSATUAN KEBAJIKAN ANAK PESAKIT AIDS/HIV NURUL IMAN MALAYSIA bersama-sama AJK dan ahli Kelab Inspirasi. Di sana, kanak-kanak itu adalah golongan rapuh kesihatan. Mereka menjadi mangsa keterlanjuran manusia. Mereka ialah anak-anak dari ibubapa yang mengalami AIDS dan HIV.

Berbual dengan Puan Hajjah Norlina Alwi untuk mengenalpasti permintaan khas kepada rombongan kami. Dengan harapan kami akan dapat melakukan sesuatu yang sangat bermanfaat kepada kanak-kanak istimewa ini. Kami akan cuba menawarkan amal jariah yang mempunyai kesan jangka panjang. Nampaknya Puan yang berhati mulia ini memerlukan tenaga pengajar bagi anak-anak yang masih belum dapat membaca. InsyAllah, sedaya upaya dalam tempoh lawatan yang singkat, kami akan cuba merealisasikan permintaan tersebut.

Hak ke atas pendidikan bagi mengurangkan golongan buta huruf adalah hak asasi kanak-kanak.

Moga ALLAH mempermudahkan urusan yang satu ini...

No comments: