Wednesday, September 1, 2010

Ramadan keduapuluhsatu

Matahari memancar terang. Hari yang elok buat menjemur. Menmen, jiran sebelah rumah menjemur beberapa loyang 'benda' yang tidak dapat saya kenalpasti. Tidak kelihatan pula kelibatnya. Jika ternampak, tentu saya akan bertanya apakah gerangan benda yang dijemur itu. Menmen bukanlah seorang yang peramah pada asalnya namun setelah beberapa ketika berjiran dengan saya, setiap kali bertembung kami pasti berbual seketika. Paling kurang, bertanya sudah makan ke? Masa musim rambutan bulan sudah, kami sekeluarga merasa rambutan percuma pemberian Menmen. Pernah juga seplastik kecil cili api dihadiahkan kepada kami. Pemberian tersebut pastinya dibalas ikhlas.

Hanya tinggal 9 hari lagi Ramadan akan meninggalkan kita. Perlu lebih tekun beramal ibadat. Buat wanita yang tidak dapat berpuasa penuh, kita ganti dengan membaca tafsir Quran dan buku-buku agama yang lain. Moga dapat menggantikan solat wajib dan solat sunat yang lain. Namun tetap tidak sama kan?

Buat yang masih belum beraya, teruskan pemburuan Lailatul Qadar. Hanya keampunan dan kerahmatan Allah yang kita harapkan...

No comments: