Wednesday, September 22, 2010

Ramadan ke 26, 27, 28, 29, 30

Salam...

Sudah tiga minggu tidak meninggalkan catatan di sini, rasanya saya sudah lupa apa yang perlu dinukilkan di diari maya ini.

Yang pasti, Ramadan ke 26, 27, 28, 29 dan 30 sememangnya istimewa kerana berada dalam lingkungan ahli keluarga tercinta. Dalam sibuk tidak berapa sibuk bersedia untuk sambutan Syawal dan terharu dengan keberangkatan pergi Ramadan yang mulia, kami agak sedih dengan keputusan ujian darah bayi Ina, adik saya. Bacaan 'kuning'nya melebihi had biasa. Doktor Klinik Kesihatan Serendah beri Ina 3 pilihan: Hospital Sg Buloh, Selayang atau Kuala Kubu Baru. Tentu sahaja kami pilih KKB kerana untuk ke sana tidak perlu melalui trafik yang keterlaluan sibuknya. Maka Rabu malam Khamis, Ina dan bayinya, Asyraaf dihantar Firdaus dan emak ke KKB. Itu ialah malam terakhir solat sunat Tarawikh. Suami pula balik ke Sg Sumun sebentar. Saya tidak dapat mengerjakan solat tersebut di surau secara berjemaah. Sedih.

Namun, selepas Firdaus dan emak kembali dari Hospital, peluang solat berjemaah datang bergolek.

"Kak Ngah nak jemaah Tarawikh dengan adik ke?" tanya Daus. Alhamdulillah, Tarawikh terakhir dapat disempurnakan secara berjemaah dengan adik lelaki sendiri.

Khamis Ramadan ke 30, kami berbuka dengan lauk pauk Syawal. Ketupat daun palas belum dikukus dan takbir Syawal pun bergemaaaa

2 comments:

Arizakiah said...

hati rasa tenang baca nukilan anda....

eizan0406 said...

alhamdulillah boleh menjalankan tjwb sbg IMAM buat family....