Wednesday, February 4, 2009

Merdeka dari kacamata seorang India

Sekarang saya sedang menekuni The Struggle For Malaysian Independence. Sedang pelajar-pelajar C2 berbincang soalan tutorial, saya dengan senang hati mengisi masa 30 minit yang sangat berharga itu dengan membelek-belek buku setebal 425 helai. Saya baca dahulu tentang latarbelakang penulis, Dato' Sri J.J.Raj (JR). Kemudian saya baca isi kandungan. Saya tengok dahulu semua gambar hitam putih dihelaian-helaian buku.

Dan saya terbaca kenyataan ini:

"In this context, I believe, that all Malaysians, putting politics aside, should objectively ponder in a neutral manner, how the simple God fearing religious leader Abdullah Fahim, and Tunku succeeding in overcoming monumental racial hurdles and laid the foundations of the multiracial and prosperous Nation of Malaysia." ( Abdullah Fahim adalah nenda kepada PM kita)

Kemerdekaan tercapai apabila British yakin bahawa 3 kaum terbesar di Malaysia sudah boleh hidup rukun aman damai di bawah pemerintahan Kerajaan Pusat.

Selepas hampir 52 tahun Malaysia merdeka, perlukah Institut Hubungan Kaum seperti saranan seorang Cina berjiwa besar itu?

No comments: