Sunday, January 27, 2008

Karya Sastera Komsas

Sudah lama saya tidak mengikuti perkembangan sukatan matapelajaran sastera SPM, yang saya tahu ia telah menjadi salah satu bahagian dalam matapelajaran Bahasa Malaysia. Terimbau ingatan di SMKASHMS atau sekarang SHAMS di Seremban. Saya memang sangat seronok bila tiba waktu belajar sastera. Dapat pula cikgu pelatih yang cantik manis. Pelajar lelaki pun mulalah bersastera dan menjiwai sastera. Saya mendapat A1 bagi matapelajaran ini dan pelajar kedua terbaik matapelajaran sastera peringkat SPM sekolah. Manisnya kenangan tersebut walau tidak dapat naik pentas menerima hadiah.

Yang terbaru, menjelang 2010 akan muncul karya sastera alaf baru agaknya untuk santapan pelajar SPM. Dengarnya, banyak karya popular. Ustaz Zaid Akhtar bolehlah dikecualikan dari label karya popular. Marah ustaz! Impian di Jaring antara karya yang patut dibaca oleh pelajar. Tapi kalau karya Ahadiat (isterinya yang cantik, bekas pelajar saya di IPB), saya agak terkesima. Saya pernah baca karya beliau semasa masih bergelar remaja. Tapi tidak meresap dan sebati dengan jiwa sastera saya. Apa yang menarik tentang penulisan beliau mungkin hanya boleh dijawab oleh peminat-peminat karya beliau.

Lalu saya terkenangkan karya-karya ini:



Berat sangatkah karya-karya ini? Kumpulan karya dari gambar pertama ringan dan menarik. Karya dari gambar kedua pula kurang ringan tapi sarat dengan ilmu. Perlu cikgu sastera yang bijak menawan hati pelajar untuk menghadam mesej yang ingin diutarakan penulis.
Sekadar cadangan di alam siber.

1 comment:

Zaid Akhtar said...

salam kak ani.
selamat berblog.
:-)