Monday, January 28, 2008

Pengenalan kepada MQA, MQR, MQF

Makna tiga perkataan di atas agak baru bagi saya. Mula-mula macam susah hendak faham. Pun begitu, PM Dr Titik Khawa sungguh-sungguh menerangkan dari A sampai Z. Akhirnya dipertengahan syarahan, barulah saya dapat menjiwai sepenuhnya. Kesimpulannya ialah seluruh sistem akademik UiTM sedang rancak bergerak ke arah yang lebih cemerlang dan diiktiraf dunia. Hebat! Walaupun perbincangan adalah seputar akademik, saya mendapat ilham bagi perkara-perkara lain yang tiada kaitan dengan akademik. misalnya kelab pelajar dan komunikasi dengan anak-anak. Dalam melangsungkan sesuatu aktiviti, objektif mesti jelas. Objektif mesti realistik pastinya. Malah kemahiran soft skills mesti berjaya dibaja, disemai dan dituai. Dan hasilnya mestilah mekar menghijau dan terang bercahaya.

Bila berkomunikasi dengan anak-anak pula, tutur kata seorang ibu mestilah dapat difahami. Kehendak seorang ibu mestilah dapat diduga anak. Barulah anak dapat melaksanakan sesuatu pekerjaan itu sebaik mungkin bagi mencapai objektif yang disasarkan. Setakat ini, saya sering gagal dalam komunikasi dengan anak-anak,maksud saya, banyak permintaan saya gagal dilaksanakan anak-anak secara sukarela, tapi dalam keadaan terpaksa. Solat umpamanya, kerana anak gagal memahami mengapa solat itu wajib, tidak boleh tidak! Mungkin, saya patut menerangkan dengan lebih mendalam objektif mengapa wajib solat dalam kata-kata yang lebih difahami anak-anak. Bagi saya seorang ibu itu adalah 'agent', solat memang sudah lama di'register' (worldwide recognition) dan perlu ada 'framework' yang jelas.

No comments: