Tuesday, January 29, 2008

Warga Nilam dan Masjid As-Syakirin

Nilam, nama sebuah kolej kediaman siswi. Ada sebuah kelas di tingkat bawah. Petang tadi, saya menggantikan kelas di situ. Semasa meninjau suasana sekeliling kelas, saya ternampak laluan ke Masjid As-Syakirin. Oh! terlalu hampir dengan Masjid. 1 minit perjalanan. Beruntung warga Nilam. Solat lima waktu di Masjid tentu menyeronokkan. Ruang solat wanita luas. Sementara menunggu solat isyak contohnya, boleh mengulangkaji pelajaran atau membuat nota. Ramadhan tentu lebih istimewa. Terawih berjemaah membangkit perasaan yang indah.

Saya teringatkan Masjid Abu Bakar di UIA. Kolej Khadijah berdiri megah di sebelah masjid. Memang seronok bila ramai-ramai menuju masjid. Bertelekung putih, sama-sama melangkah dengan perasaan gembira. Kenangan berbuka puasa terbayang.

Namun, kediaman saya sekarang agak jauh dari UiTM. 25 minit perjalanan. Kalau dekat dan ada suami menemani, mahu saja saya solat penuh lima waktu di sana. Terasa lebih tenteram. Terasa lebih asyik.

Warga Nilam beruntung.

*gambar Fatihah dan Fadhli di depan Masjid 'terapung' di Terengganu


No comments: