Thursday, October 15, 2009

Bahasa dan Nikmat Membaca

Dua malam menginap di sebuah hotel di JB, dua pagi juga membaca akhbar 'orang putih'. Namun, nikmat pembacaan tidak menyerap masuk ke salur-salur darah yang akan menbangkitkan bermacam perasaan. Bila membaca akhbar 'orang putih', saya tidak berperasaan. Pengecualian diberikan kepada pembacaan artikel akademik atau makalah undang-undang dalam bahasa itu.

Apabila membaca tajuk buku 'Rindu Bau Pohon Tin' karya Ustaz Hasrizal Abdul Jamil, jiwa terus rasa bahagia. Saya seakan memahami kerinduan Ustaz pada bumi Jordan yang memberi impak besar pada dirinya. Namun saya tidak dapat menggambarkan bagaimana rupa pohon tin itu kerana Ustaz hanya menyelitkan gambarnya di sisi pohon zaitun. Anak saya Fatihah pun sampai bertanya, pohon Tin tu macammana? Saya jawab, alaaa kakak tak ingat ke pada surah Wattini wazzaitun? Oooo kata kakak, tanpa juga dapat membayangkan rupa sebenar pohon tin.

Begitulah saya, apabila membaca, saya sangat pentingkan rasa kebahagiaan yang terbit hasil keindahan bahasa karangan si penulis. Hasil tulisan Ustaz telah membangkitkan satu lagi impian: saya juga ingin ke Jordan! Saya dapat merasakan kenikmatan mengkaji pemikiran ulama terdahulu, saya lebih mengerti wahabi, saya lebih memahami bangsa Arab. Saya turut ingin merasakan kenikmatan falafil, khubuz, hummus, air ghader, waraq 'inab, saya juga ingin menikmati luasnya pandangan padang pasir dan langit malam tanpa tompokan awan yang melindungi kelipan ribuan bintang...juga ingin menikmati sesi pembelajaran kitab ulama masa silam...

Kerana bahasa yang indah, buku Ustaz dapat saya khatamkan dalam masa 2 hari. Kebetulan pula saya memang amat menggemari buku genre travelog. Apa ye travelog dalam Bahasa Melayu? Bolehkah kita sebut sebagai Catatan Penggembaraan?

Kerana buku yang mempunyai bahasa yang saya senangi, saya menikmati kehidupan ini walau saya masih belum mampu untuk menjadi seorang penulis Travelog...

Saya doakan Ustaz diberi rezeki kesihatan dan buah fikiran yang cemerlang untuk terus menulis kerana erti hidup ialah pada yang memberi ilmunya kepada yang memerlukan.

2 comments:

arifrusli said...

Salam Puan,

Puan memang minat membaca kan. Ape kata Puan mula menulis buku? Hehe... Boleh la kitorang kat S.alam ni baca.

Siti Hawa Shuid said...

salam puan..sy pun minat bc buku dn blog ust hasrizal..sgt menarik..dn penuh ilmiah..aya2nye yg bersahaja tu mmpu menusuk ke jiwa kta..blog puan sy suke bc..hehe..sy ex-student sgmt..