Thursday, October 15, 2009

Serba salah: buat salah, tak buat rasa bersalah

"Salam kak, akak tau tak, jiran cina yang duduk baris tepi rumah akak, belakang rumah Cikgu Deris, mati kena bunuh. Dia dirompak"-sms daripada Cikgu Noraini, jiran hadapan rumah saya.

Berita sedih itu sampai semasa saya dalam perjalanan pulang dari JB ke Segamat. Saya terkejut. Suami Annie, David mesra dengan suami saya dan boleh berbual tentang banyak perkara.

Annie, 46, pemilik syarikat foto pengantin, dibunuh perompak petang semalam. Petang tadi, mayatnya dibawa balik ke rumahnya.

Sebaik tiba di rumah dari JB, saya melawat keluarga mendiang. Sebagai jiran terdekat, saya fikir perlu bagi saya menziarahi keluarga mendiang Annie. Saya disambut keluarga mendiang dengan raut muka yang sedih. Mata saya melilau mencari David. David yang sedang berbual dengan beberapa lelaki Cina, dipanggil ahli keluarganya. David menuju ke arah saya. Mukanya nampak sangat sedih. Dan dia menghulurkan tangan kanannya, ingin bersalaman dengan saya.

Ya Allah, serba salah saya ketika itu. Hendak saya apakan huluran salamnya. Patutkah saya menolak untuk bersalaman. Allah...Jika menolak, banyak pasang mata bukan Islam memandang kami, (hanya saya sahaja yang bertudung dan berbaju kurung di kalangan mereka) apa pula tanggapan mereka terhadap saya. Jika saya meletakkan tangan kanan saya ke dada tanda hormat, apa pula perasaan David yang sedang sedih ketika itu dan sedang menunggu saya menyambut salamnya? Allah...Akhirnya, salamnya saya sambut dengan hujung jemari. Saya rasa sangat bersalah.

Selepas berbual dengan David buat beberapa ketika, saya pulang ke rumah dan menghabiskan bacaan buku terbaharu Ustaz Hasrizal. Jiwa saya terpukul dengan tulisannya...

"Proud to be a Muslim and proud to be known as a Muslim".

Adakah saya telah mencacat celakan identiti saya sebagai seorang wanita Muslim?

Keampunan Allah saya harapkan...

No comments: