Friday, June 13, 2008

Filem Kita Tandus Agama?

TV 1, 10 malam, Fenomena Seni. Masuk mesej dari Nisah Haron memberitahu. Faisal Tehrani dijemput. Saya menukar rancangan dari TV3 ke TV1. Anak-anak merungut. Rungutan mereka terhenti apabila saya membenarkan mereka bermain 'game'.

Faisal-Seni itu sekolah. Seniman mesti Agamawan. Adengan 1 minit taubat ditenggelamkan 60 minit ronggeng yang tertonggeng. Filem kita banyak unsur kemungkaran. Faisal tidak mengerti tentang kepercayaan kegagalan untuk mendapat pasaran. Perlu ada subjek agama untuk seni bagi pelajar fakulti media dan seni.

Prof Dr A. Razak- Beri salam dalam filem sudah berunsur agama. Contohnya, Mami Jarum- larangan mengumpat, mengata adalah dakwah. Prof dakwa setiap filemnya ada sedikit unsur dakwah, kalau 100% dakwah takut tak ada penonton.

Noraini Ismail- Filem terbaru Prof (Fasha Sanda dan Awie Wings antara pelakon utama-nampaknya banyak adengan yang melanggar agama) Macammana tu Prof? Mana dakwahnya?

Bade- Lebih senada dengan Faisal nampaknya. Karyawan/Pengarah takut filem dakwah tidak boleh dijual, takut berjihad. Hasilnya banyak filem merapu sekarang. Walau filem 'Syaitan' tiada penonton, Bade tidak kecewa

Rosyam- Bertanyakan tentang lambakan filem Barat. Namun Faisal mencelah tentang jati diri, peradaban, sumber agama di Malaysia. Filem kita tiada wacana. Syukur 21 gagal. Banyak sangat dakwah dan agak sempit. Contoh filem A Letter to God-filem Iran perlu dijadikan contoh.

Komen artis/karyawan
Aziz Sattar- Semerah Padi contoh baik
Watie Elite- Memang kurang filem berunsur agama. Yang agak kelakar ialah pendapatnya tentang penonton suka menonton cerita berkenaan nabi-nabi. Jadi buatlah filem kisah nabi.
Raja Alawiyah- Isu berat. Angkat telefon, beri salam, dah cukup berunsur agama..hehe

Akhirnya, melalui undian, 58% penonton berpendapat pengarah kekurangan ilmu punca filem kita tandus agama.