Tuesday, January 17, 2012

Sasaran yang tersasar

Sejujurnya, setiap kali ada penerbit atau penjual buku membuka booth di sini, saya tidak pernah ketinggalan membelek-belek buku baharu dan seterusnya membeli satu, dua atau tiga. Sentiasa ada ruang kosong yang selesa untuk saya menyelak sehelai dua muka surat buku-buku yang menarik perhatian. Tiada hiruk pikuk.

Semalam dan hari ini berlangsung lagi penjualan buku. Tapi kali ini agak luar biasa. Ramai siswi daripada siswa. Mereka bukan sekadar membelek-belek buku malah berbual-bual gembira. Mereka turut memegang beberapa buah buku yang berjaya menawan hati. Mereka kelihatan teruja. Hendak menyelit meninjau-ninjau buku pun kelihatan agak payah terutama waktu-waktu selepas kuliah berakhir. Mereka mengelilingi meja yang dipenuhi ratusan buku-buku. Tetapi mereka tidak membayar menggunakan duit tunai sebaliknya baucer buku yang bernilai RM200.

Pernah terbaca dalam surat khabar, kabarnya, Timbalan Menteri Pengajian Tinggi iaitu Datuk Saifuddin Abdullah menegaskan bahawa baucer buku ini hanya boleh digunakan untuk tujuan beli buku teks dan juga buku rujukan sahaja. Tujuan baucer buku ini diberikan adalah untuk meringankan beban pelajar yang terdiri daripada golongan yang berpendapatan rendah. Selain itu, dengan pemberian baucer ini sekali gus dapat memupuk minat membaca dalam kalangan pelajar.

Selama 20 minit saya membuat pemerhatian. Saya berjaya membuat satu rumusan. Ia tidak seperti yang diharapkan.

Lalu, bagaimana?

1 comment:

BicaraQalby said...

Salam Puan Noraini.. :)
Saya ex-student puan dulu masa ambil business law 2008.

huhu..bila baca entry puan yg 1 ni,saya tersenyum sendiri sbb memang ramai di kalangan students guna voucher tu untuk beli keperluan lain daripada beli buku yang sepatutnya..

:D