Sunday, February 27, 2011

Tidak Perlu Bertanya

Antara saya dan emak, banyak perbezaannya. Emak saya berkulit cerah. Berhidung mancung. Rajin. Tangkas. Pandai memasak.

Saya berkulit ala-ala Cheryl Samad. Hidung tidak mancung tetapi alhamdulillah, boleh bernafas, Agak rajin tetapi lebih banyak malas. Sukakan ketangkasan tetapi kurang stamina. Suka makan masakan emak walau agak pandai memasak tetapi di hujung minggu sahaja.

Nampak perbezaannya?

Emak tidak begitu pandai menunjukkan kasih sayangnya kepada anak-anak melalui pelukan atau sentuhan. Emak menterjemahkan kasih sayangnya melalui masakan yang enak, layanan yang mesra dan barang-barang yang dihadiahkan kepada kami adik beradik. Tidak perlu bertanya adakah emak menyayangi kami? Jawapannya sedia ada, agak tersirat...

Pagi tadi, saya bersarapan bersama-sama emak di Serendah. Saya tidak mahu menyusahkan emak lalu saya meminta anak yang sulung ke gerai membeli roti canai. Rupa-rupanya emak telah pun menggoreng nasi dan cucur udang. Lauk pauk semalam dipanaskan. Terhidang di atas meja, sambal tumis udang, kari daging, sayur campur dan ikan terubuk goreng.

"Mak, Ani ada nak tanya ni, mak perasan tak masa Ani kecil dulu, kenapa ye baju Ani mesti lain warnanya dari arwah Kak Long dan Adik?" tanya saya pada emak. Ketika membelek album lama, banyak kepingan gambar yang merakamkan perbezaan warna baju kami tiga beradik. Kami bertiga memakai gaun yang sama tetapi gaun saya berwarna coklat. Di sekeping gambar lain, kami memakai t-shirt dan seluar panjang yang sama potongannya tetapi T-shirt saya berwarna hijau. Yang dua lagi berwarna merah.

"Entahlah, mak dah tak ingat..Tapi mungkin masa tu, Ani dah pandai memilih. Yang emak ingat, Ani kalau nakkan sesuatu mesti dapat!", balas emak. Saya lihat air mukanya berubah. Nasi goreng di dalam pinggan dikais-kaisnya. Seolah-olah hilang selera makan.

"Emak tak pernah tanya Tok Teh, kenapa Tok Teh tak bela mak masa mak kecik. Kenapa Tok Nek yang bela? Mungkin ada sebab kenapa Tok Teh tak nak bela. Tak perlu bertanya..." tiba-tiba emak menyambung.

Saya tersentak. Allah...emak sudah salah sangka pertanyaan saya. Emak mungkin beranggapan yang saya mempertikaikan layanan emak terhadap saya semasa kecil.

"Emak, ani bertanya tu bukan sebab apa-apa mak. Ani cuma nak tau kenapa berbeza. Bukannya ada maksud lain. Betullah tu, Tok Teh tak bela emak mungkin sebab suami barunya tak selesa dengan anak tiri..." cepat-cepat saya menjustifikasikan soalan saya tadi.

"Abah yang suka Ani lain dari yang lain. Tapi bukan abah aje buat keputusan, mak pun sama-sama setuju.." terang emak dengan raut wajah yang kembali selesa...

Tidak perlu bertanya, saya memang anak abah. Dari segi rupa hinggalah ketingkah laku, hampir semuanya sama.

Namun, satu perubahan besar antara saya dan emak, sejak pulang dari Mekah, kami semakin mesra berkomunikasi dan berbincang mengenai banyak benda sehinggalah kepada hal suami isteri...

Syukur Ya Allah, mulut ini yang suka bertanya, akhirnya meleraikan beberapa persoalan yang belum terungkai...


3 comments:

Sati said...

Saya pun anak abah.. Semua org tau. Tapi saya selesa mcm tu.. Apapun, kasih sayang pada abah dan mak tak pernah berbeza sedikitpun.

Anonymous said...

Salam,
Saya pun anak abah gak..
Banyak kenangan yg masih segar
Pesanan nya byk memotivasikan..

YUSRI ZAKARIA

Anonymous said...

Salam Sati dan Yusri

Menjadi anak abah memang terasa keistimewaannya...arwah abah Kak Ani jenis tak banyak bercakap, tak macam anaknya ni, tetapi dia tunjukkan melalui perbuatan yang memotivasikan seperti abah Yusri...