Friday, February 18, 2011

Anak Dara


Inilah anak dara saya yang sentiasa saya bawa ke sana ke mari..Dia sentiasa menemani saya dan dialah penguat semangat saya. Gambar ini diambil di rumah tamu UiTM Kuala Pilah. Saya diminta memberi ceramah tentang Akta 174 sewaktu Minggu Destini Siswa akhir tahun lepas selepas dua minggu pulang dari Mekah. Saya diberi slot malam. Memikirkan yang saya terpaksa berpergian bersama-sama pemandu lelaki, saya mengajak Fatihah menemani saya. Bagai orang mengantuk disorongkan bantal, dia terus bersetuju.
Semasa dia masih kecil, sewaktu ketiadaan Bibik, saya terpaksa membawanya ke dalam kelas. Dia akan duduk di kerusi paling belakang bersama-sama pen dan kertas dan dialah pelajar UiTMJ yang paling cilik. Dia akan tekun menulis, mewarna dan mengira sehingga selesai kuliah. Prof Madya Yusri, itulah kali pertama dan terakhir saya bawa dia ke kuliah, atas dasar terpaksa....
Dia juga sentiasa menyertai mesyuarat bersama-sama Kelab Inspirasi.
Hasilnya, dia ingin menjadi Pelajar UiTMJ, Pensyarah UiTMJ dan Penasihat Kelab Inspirasi UiTMJ.
Saya kata padanya...ala kakak, pergilah belajar jauh-jauh dulu, Arab Saudi ke...bolehlah mama buat umrah selalu. Bila mama dah tua nanti, mama nak jadi visiting lecturer (ada ke?) di Universiti Mekah atau Madinah...Rindu pada Mekah dan Madinah saya panjangkan dengan memberi cadangan kepadanya...
Kakak, mama doakan Kakak jadi wanita solehah, beriman dan bertakwa sehingga ke akhir hayat...
Kakaklah penawar mama, sijantung hati dan penguat semangat mama..

2 comments:

Anonymous said...

Salam Ani,

mudah2an Allah kabulkan doa dan harapan Ani...bukan sahaja untuk Fatihah tetapi juga untuk hero2 Ani :). Ameen.

Ita.

Anonymous said...

Salam Ita

Amin...Moga anak-anak ini mudah dibentuk...

Ani