Wednesday, February 23, 2011

Kekuatan & Ketenangan

Pentingnya dua elemen di atas dalam kehidupan seharian kita memang tidak dapat dinafikan. Saya seorang yang kalut. Haji Jalaludin, pakar protokol yang dijemput Kelab Inspirasi minggu lepas, melihat saya seorang yang perfectionist. Katanya lagi saya dibayangi unsur-unsur lelaki. Inginkan sesuatu terhasil dengan cepat. Jika ada masalah, ia perlu diselesaikan di situ juga. Tiada kompromi. Ash, exco Kelab Inspirasi mengangguk laju mengiakan kata-kata Hj Jalal. Saya sendiri sangsi yang saya seorang perfectionist. Tetapi saya setuju tentang saya mahukan penyelesaian yang cepat apabila ditimpa ujian atau cabaran.

Telah banyak episod dalam hidup ini diakhiri dengan penyelesaian segera. Dan saya tidak pernah menyesal walau apapun hasilnya. Bagi saya setiap sesuatu yang berlaku pasti ada hikmahnya walau mungkin hikmah tersebut tidak dapat dipastikan sehinggalah ke nafas terakhir...

Mengapa saya begitu? Saya seorang yang kalut. Itu mungkin jawapannya. Apabila diuji Allah, saya hilang kekuatan, terbang keyakinan. Namun saya masih boleh berfikir, saya ini sedang diuji. Adakah saya hanya akan menyerah segalanya pada takdir semata-mata tanpa berusaha? Saya akan mencari penyelesaian segera. Saya akan merancang dalam masa yang singkat. Dan saya akan melaksanakannya dengan kadar segera amat. Bagi saya jika saya menangguh-nangguhkan peyelesaian ujian tersebut, hari esok yang mendatang adalah belum pasti dapat dilalui dengan kekuatan dan ketenangan.

Sebagai contoh, Khairil, bekas exco Kelab Inspirasi meminta saya menjadi moderator sebuah forum "Islamophobia: Persepsi Negatif Yang Disengajakan" dan dia mengesahkan pelantikan saya dua hari sebelum tarikh forum. Subhanallah, saya tahu apa itu Islamophobia tetapi hakikatnya seorang moderator perlu memahami topik dengan mendalam sebelum boleh mengemudi sebuah forum. Saya jadi kalut. Saya perlukan kekuatan dan ketenangan. Kerja pejabat yang tidak surut, tugasan dan ujian pelajar, dan pelbagai ujian hidup lain mengelilingi saya pada masa yang sama. Dan, LIM JOOI SOON ialah salah seorang panelisnya. USTAZ KAMARULZAMAN yang kaya ilmu itu juga menggugat jiwa saya yang tidak kuat dan tidak tenang. Khairil betul-betul berharap saya menerima pelantikan tersebut. Wajahnya serius mengharap.

Pada masa itu, saya hanya perlukan kekuatan dan ketenangan. Allah maha memahami, Allah maha mengasihani. Saya berjaya mengumpul kekuatan dan ketenangan yang saya harapkan dan alhamdulillah ya Allah, forum berjalan lancar..Saya sendiri banyak belajar perkara baru dari dua orang panelis yang sama hebat dalam bidang masing-masing. Subhanallah, walhamdulillah, walailahaillallah waAllahhuakbar!

1 comment:

Sati said...

Mencari kekuatan dan ketenangan dalam meneruskan perjuangan sebagai khalifah Allah di muka bumi ini. Semoga kita sentiasa diberikan kekuatan walau apa yang mendatang, Amin