Monday, April 26, 2010

Kalau tidak kerana amanah

Saya baru selesai membaca tulisan terbaharu ustaz Saiful Islam 'kalau tidak kerana syurga'.

Ustaz ini amat jujur orangnya. Perkara-perkara peribadi yang akan dirahsiakan mereka yang bergelar 'motivator', didedahkan sejujurnya. Ujian kerenah anak-anak diperincikan..hanya mereka yang mempunyai anak-anak dan mengambil berat amanah Allah ini akan memahami apa yang dialami ustaz dan isteri.

Saya sedang diuji anak. Anak yang sulung itu, yang sihat itu sedang menguji kesabaran dan keimanan saya.

Saya sudah agak popular di sekolahnya. Ramai warga pendidik di situ sudah mengenali saya. Along sedang mengalami masalah penyesuaian diri dari alam sekolah rendah ke menengah. Sepatutnya tidak berlaku kerana dia sudah menginjak usia 13 tahun. Namun ia telah dan sedang berlaku. Kaunseling dan ubat-ubatan telah diuruskan. Along hanya perlu menguatkan hati. Ketakutannya kepada beberapa orang guru otai di sekolah perlu diatasi. Selalu saya berpesan, kita hanya perlu takutkan Allah, bukan manusia. Kita perlu hormat guru kerana mereka lebih dewasa tetapi tidak perlu takut. Takut hanya pada Allah.

Pagi tadi saya menemannya hingga ke kelas. Dia berwajah ceria. Saya duduk di kantin sekolah sementara menunggu waktu rehatnya. Dia datang menghampiri bersama sepinggan nasi lemak mewah sambal merah pekat. Berselera makan. Kemudian melangkah yakin ke kelas Bahasa Melayu sambil tersenyum manis ke arah saya.

Kalau tidak tekenangkan dia sebagai sebuah amanah dari Allah, mungkin akan saya abaikan sahaja pergolakan dalam dirinya. Mungkin ia akan berakhir dengan lari dari kelas dan lepak-lepak di kedai minum. Tapi ini amanah. Amanah yang perlu saya langsaikan. Amanah yang akan ditanya kelak.

Saya menunggu hari esok dengan harapan yang dia akan tabah menghadapi dunia baru, sebuah fakta kehidupan.

1 comment:

Mohd Halim said...

Tahniah Puan Noraini. Kadangkala sedikit usaha dan kesabaran akan menghasilkan buah yang cukup manis.