Friday, April 23, 2010

Cerita pagi Jumaat di Serendah HULU SELANGOR

Jumaat petang minggu lepas, usai mesyuarat akademik, saya memandu ke Serendah HULU SELANGOR. Saya ingin menunaikan tanggungjawab sebagai pengundi ops bukan sebagai anak perempuan sulung (selepas Kak Long meninggal dunia tahun 2003). Emak pasti merajuk kalau saya tidak pulang. Dia sudah pernah merajuk.

Hari ini Jumaat, pagi Jumaat. Sekejap lagi saya ada mesyuarat KIK. Agaknya sungguh penting mesyuarat ini yang terpaksa diadakan dalam minggu peperiksaan. Saya menurut perintah. Pagi Jumaat ini saya terkenang kisah di Serendah HULU SELANGOR minggu sudah.

Serendah HULU SELANGOR memang meriah. Padang bola di hadapan rumah emak saya dibersihkan melalui gotong royong. Alhamdulillah. Di hadapan rumah Puan Hamidah yang tersorok dan tidak perlu ditempuhi orang-orang besar itu kekal bersemak samun. Ada tin-tin kosong yang digenangi air tempat nyamuk aedes berumahtangga.

Di kiri kanan jalan perang poster jelas kelihatan. Buluh digunakan untuk menaikkan bendera-bendera parti. Tentu stok buluh hutan yang digunakan untuk membuat lemang Syawal ini akan berkurangan.

Jalan berlopak sudah diturap. Itu biasa. Jalan dalam di Kg Sedeng Segamat pun selalu diturap. Terima kasih JKR.

Malam minggu saya bawa emak ke rumah Tok Lang, nenek saudara saya yang risau anak-anak daranya masih tidak berpunya. Saya tersenyum sendirian mengenangkan lagu ibuibubapakbapak nyanyian kumpulan Indonesia itu. Di sana-sini ada khemas panas PKR dan BN. Ramai petugas sedang minum-minum makan makan sembang sembang. Meriah! Saya melepasi sebuah dewan serbaguna, bendera PKR PAS berkibaran megah. Banyak sungguh kenderaan di perkarangan dewan. Banyak sungguh juga janji yang berkumandang di dalam dewan. Mungkin!

Petang Ahad itu, ketika saya bersiap-siap untuk balik ke Segamat tercinta (hmmmm), rumah emak dikunjungi seorang wanita berbasikal.

"Dik, petang nanti Dato' S dari Perlis nak datang . Dalam 4.30. Emak adik kan ibu tunggal, jadi Dato' nak bagi sumbangan sikit. Dato' confirm malam semalam. Itu yang akak lambat bagitau ni."

Saya maklumkan adik tunggal lelaki tentang kehadiran Dato' yang sungguh jauh kediamannya di utara tanah air dan sanggup turun padang berjumpa ibu tunggal di Serendah HULU SELANGOR. Adik saya teruja. Dia selongkar almarinya yang selalu dikemas emak untuk mencari seluar track suit lambang dacing.

Malam Ahad itu, sebelum melelapkan mata di atas katil di rumah di Segamat, saya menelefon adik. Teruja ingin tahu apakah sumbangan Dato itu.

"Adik tunggu dari 4.30 sampai 10.30 malam ni, bayang Dato' pun tak ada. Adik dah pakai kain pelikat petak petak biru putih hijau. Esok nak keje ni kat Kalumpang HULU SELANGOR. Selamat tidur".

No comments: