Monday, September 28, 2009

Biskut Raya Boleh Dibeli

Bermacam jenis, rupa dan rasa biskut raya dihidang buat tetamu di bulan Syawal. Hampir semuanya dibeli. Kalau rajin nak buat sendiri, selalunya biskut raya yang senang: bahan memang sedia ada di dapur dan cara membuatnya tidak renyah.

Tabiat buruk saya bila pergi beraya ialah bertanyakan tuan rumah: Biskut mana yang buat sendiri?

Kalau ada biskut hasil tangan tuan rumah, biskut itulah yang akan dicapai dahulu.

Sekarang orang perempuan memang senang sangat. Biskut raya boleh dibeli atau ditempah sahaja. Tapi itu biskut...

Yang tidak boleh dibeli ialah umur muda dan kesihatan yang baik.

Syawal kali ini, saya sedar satu perkara. Sebelum ini, sedar juga namun kurang insaf. Kunjungan raya ke rumah saudara mara sebelah suami dan sebelah saya membawa pengajaran yang patut dijadikan teladan.

Wak Rukyah, Bibik Mor, Wak Sorip, Mak Ngah, Tok Jang, Tok Teh, Mak Uda adalah antara ibu tunggal berumur lebih 60 tahun. Dahulu, semenjak mengenali mereka sebaik berkahwin atau sejak kecil, mereka ligat mengacau dodol, halwa maskat, menggoreng tempeyek kerepek pisang ubi kayu bertin-tin. Biskut tradisional seperti putu kacang hijau menjadi satu kemestian. Putu ini sangat renyah pembikinannya. Kacang disangai dan dijemur. Adunan mesti ditekan kuat-kuat pada acuan. Biar kejap dan padat. Pagi Syawal pula, meja penuh dengan hidangan tradisional. Sambal goreng, kuah kacang, rendang ayam daging, lontong daun pisang, lemang...semuanya buatan sendiri. Sekarang semuanya sakit lutut, sakit belakang, sakit sendi dan macam-macam keuzuran lagi. Mengharapkan anak-anak di bandar pulang membawa sebekas dua biskut raya yang dibeli. Mereka juga tidak boleh bergerak banyak dan hanya mampu berbicara sekadarnya. Hasilnya meja penuh dengan pelbagai biskut kedai dan berjenis-jenis kacang atau kerepek beli timbang kilo.

Bibik Ro yang baharu sahaja pulih dari sakit kuat, bersuara perlahan meberi pesanan.

"Inilah Ani...masa mudalah kita perlu beribadat sebanyak mungkin. Solat dan puasa sunat antaranya. Solat masa muda lebih baik kerana kesihatan baik. Tulang kuat lagi. Bibik sekarang ini cepat penat..."

Pesanan bibik akan saya ingat dan cuba amalkan. Diusia hujung 30an ini, saya mengharapkan agar keimanan yang ada akan terus bertambah dan tidak berubah kerana usia muda adalah sangat mahal harganya. Moga diberikan rezeki kerajinan dalam beribadat, doa saya selepas solat...

No comments: