Tuesday, February 2, 2010

Undang-undang apa lagi yang perlu?

Kanak-kanak adalah antara mangsa jenayah seks yang paling rapuh. Sudahlah tidak mengerti dengan apa yang dimaksudkan dengan kelakuan seks yang dilakukan ke atasnya, perbuatan keji tersebut selalu berulang dan berulang tanpa dapat dikesan.

Akta Kanak-Kanak 2001 mewajibkan seseorang pengamal perubatan yang memeriksa seseorang kanak-kanak dan disyaki telah dicabul, untuk membuat laporan polis. Dan inilah yang terjadi di Kuala Lumpur Khamis lepas. Hasil laporan doktor yang merawat, seorang kanak-kanak berumur 5 tahun didapati telah dicabuli sepupunya yang berusia 13 tahun. Ya Allah, sebaya anak sulung saya!!!! Kanak-kanak 5 tahun sudah mampu mengingati perkara-perkara penting dalam hidupnya. Dia akan hidup dalam memori tersebut. Kemungkinan trauma.

Saya menyalahkan teknologi dalam hal-hal malang seperti ini. Dan juga penyedia teknologi. Dan juga penguatkuasa yang memantau teknologi. Juga ibubapa yang memberikan telefon berkamera kepada anak-anak mereka. Masalahnya, kita ada cukup undang-undang. Namakan sahaja, Akta Komunikasi? Ada! Akta Kanak-Kanak? Ada! Kanun Keseksaan? Ada! Kita ada undang-undang yang cukup lengkap. Namun, mengapa masih berlaku kes-kes seumpama?

Apa yang kita tiada? Kita tiada ehsan terhadap kanak-kanak...dan 'kita' itu ramai jumlahnya dalam masyarakat. Pembunuh Nurin masih lepas bebas, penculik Sharlinie?

Doakan yang terbaik buat anak-anak kita..moga Allah melindungi mereka...

No comments: