Tuesday, May 26, 2009

Cerai atau tidak?

Berita terbaharu yang semakin panas sekarang tentulah kisah isteri Ustaz Akhil Hayy. Cantik orangnya. Namun bak kata Nisah Haron setiap wanita Muslim berpotensi untuk dimadukan. Wanita manalah yang seronok mempunyai madu... Kalau benar ada, tentu bilangannya sedikit sahaja. Pengalaman saya menyaksikan saudara terdekat bermadu, hmmm memang berat. Hanya kaum Hawa sahaja yang mengerti apa yang berat itu. Terkadang tidak tertanggung jiwa raga.

Namun, senang sangatkah proses meminta cerai kerana tidak dapat menerima hakikat akan dimadukan? C.E.R.A.I memang mudah dilafazkan namun tidak mudah urusannya. Paling terkesan ialah hak anak-anak kemudiannya.

Saya fikir tentu isteri Ustaz Rock kita tu sudah tiada jalan penyelesaian sehingga terpaksa menebalkan muka, ditonton seluruh rakyat Malaysia dan membuat pengakuan telah memfailkan permohonan perceraian di Mahkamah Syariah. Sebagai seorang isteri, tentu kita cukup tersentuh menonton dan menghayati ceritanya, namun kita tidak dapat membuat penghakiman awal kerana hanya sebelah pihak sahaja yang bercerita, sebelah pihak lagi membisu seribu bahasa.

Sesudah penceraian, adakah setiap bekas suami akan patuh kepada arahan Mahkamah tentang nafkah anak-anak terutamanya? Sakit demam anak? Peningkatan atau penurunan prestasi anak dalam pelajaran? Adakah terjamin itu semua akan sama-sama ditanggung oleh ibubapa yang tidak lagi tinggal serumah?

Bagaimana dengan mental dan perasaan anak-anak? Dapatkah pemantauan dibuat sekerap mungkin oleh kedua lelaki dan wanita yang sudah hilang rasa kasih sayang?

Senario cerai sekarang amat membimbangkan. Kanak-kanak yang tidak mendapat perhatian dari ibubapa mungkin akan menghadapi masalah dari beberapa sudut. Antaranya sudut perasaan dan sudut kendiri.

Bercerai atau tidak, ia amat bergantung pada perasaan dalaman yang sudah pasti tidak dapat diteka oleh orang lain. Ini soal hati. Ini soal perasaan. Ini soal suami isteri.

Namun, sebelum keluar perkataan cerai dari mulut suami, para isteri harus berfikir jauh-jauh, dalam-dalam, masak-masak. Dan pastinya pohonlah petunjuk dari Ilahi.

4 comments:

ArifRusli said...

Salam Puan,

harap2 saya da kawin esok x bercerai berai. hehe.

Anonymous said...

Salam Arif

Saya doakan arif dan bakal isteri kekal berdua selamanya, maksud saya ber3, ber4, ber5 (anak2)...

Pn Noraini

MuJaHiDaH SyUhAdA iLYa NaTaSya said...
This comment has been removed by the author.
MuJaHiDaH SyUhAdA iLYa NaTaSya said...

salam.

knp kuasa cerai diberikan keatas suami?

prempuan tak penyabar.. kalau di tgn isteri, agaknya, kalau gaduh je, 1 hari mau 40 kali laki die kene cerai! =O

kalau lelaki, banyak hal dia tak penyabar, tapi.. soal talak, dia boleh sabar...

ayat standard:

isteri: abang, ceraikan saya..!
suami: aku takkan ceraikan kau sampai mati!