Thursday, October 16, 2008

'Kenaikan' di bulan Syawal

Sudah masuk hari yang ke 16 Syawal tahun ini. Di sebalik perasaan indah sepanjang bulan kemenangan, ia dibataskan dengan kerja seharian. Semua pun begitu. Jemputan makan-makan diterima dengan rasa gembira. Selain merasa masakan dari dapur orang, kemesraan juga dapat dilansungkan. Ringan badan semasa Ramadan kini berkurangan. Ia menjadi betambah berat. Naik kembali 2, 3 kilo. Peluh perlu dikeluarkan. Kerja harian di rumah tidak membantu. Sambil mengemas, sebalang biskut raya menjadi peneman mulut. Pelawaan main futsal di UiTM Segamat tidak berjaya menarik minat. Perlu seseorang yang sentiasa mengingatkan tentang bahaya berat badan berlebihan. Seorang yang konsisten. Teringat bagaimana konsistennya pemimpin tertinggi UiTM Segamat mengajak kami beribadat lebih dari amalan seharian biasa. Ia menjadi bagi segolongan kami. Ramai yang berpuasa sunat Isnin dan Khamis. Ramai yang bersolat sunat Dhuha. Masjid As-Syakirin dipenuhi siswa siswi.

Tentang menjaga kesihatan diri, perlu juga seseorang yang konsisten begitu. Ingatkanlah kami selalu. Kenaikan berat badan perlu dikawal. Ingin rasanya ke gym UiTM Segamat setiap petang. Namun untuk berulang alik 2, 3 kali ke sana memberatkan hati. Lalu terbayang alangkah seronoknya jika ada gym sendiri di rumah. Namun, impian pudar takkala melihat sebuah basikal hadiah suami terdampar lesu di tepi ampaian.

"Nak berbasikal sebulan sekali pun susah, tak payahlah..."usik suami bila angan-angan mini gym disebut-sebut.

3 comments:

nurhuda_cahayapetunjuk said...

Assalamualaikum..

Puan.lama tak singgah ke mari..wahh dah berwajah baru selepas raya ya..;)

Bab-bab berat badan ni susah sikit puan, memang kena ada disiplin yang tinggi..:) Risau sekarang byk sungguh penyakit daripada pemakanan...:(

aniisma said...

Salam Huda

Setuju, tanpa displin, semua kerja tak jadi.

Jemput ke rumah saya di Segamat Sabtu ni (18hb).Makan2 dan sembang2

Jemput ya..

nurhuda_cahayapetunjuk said...

waalaikummussalam..

Wahh ya ka puan..ada jamuan..:)
Maaf puan, memang saya blik pontian tapi tak dapat dtg umah puan, saya ada kenduri di umah mak cik..insyaAllah ada rezeki nanti saya jalan2 pi segamat..:)