Friday, October 24, 2008

Keberangkatan Roh

Roh dan jasad milik Allah. Roh diangkat, jasad kembali ke tanah. Sejak Ramadan dan kini penghujung Syawal, beberapa berita pemergian kenalan ke alam abadi, singgah ke pengetahuan saya. Malam semalam, Mak Munah, katerer dan bidan kampung dari Tebing Tinggi kembali mengadapNya.

Mak Munah pandai masak. Mahir mengurut. Jabatan Undang-Undang UiTM Segamat akan merindui nasi minyak, nasi tomato, popia goreng dan segala kuih muih Mak Munah. Semasa melawat jenazah pagi tadi, saya terharu melihat wajah Mak Munah yang sungguh bersih dan kelihatan terukir senyuman di bibirnya. Subhanallah dan Al Fatihah.

Alam Roh adalah rahsia Allah. Hanya sedikit yang diketahui, selebihnya rahsia. Selepas abah dan kak long pergi tidak kembali, saya membeli beberapa buah buku tentang alam roh. Kesemua buku memperihalkan perkara yang sama. Roh ada dunia tersendiri. Beberapa hadis menggambarkan keadaan roh-roh: ada yang sentiasa bergembira kerana amalan di dunia dan doa anak mereka, ada yang kesedihan kerana tiada kiriman doa dari mereka yang masih hidup. Agama lain juga memperakui kewujudan dunia roh.

Namun, ada peristiwa besar yang saya masih ingat sampai kini. Sekitar hujung Ramadan 2003, saya bersolat Tarawikh dan solat Hajat. Rindu pada arwah abah dan kak long mendorong saya berdoa kepada Allah agar menemukan saya bersama kedua arwah di dalam tidur. Tepat pukul 3 pagi, saya terbangun dari tidur dalam keadaan menyebut kalimah Subhanallah berkali-kali. Saya bermimpi dan berjumpa kedua arwah. Kami berada di depan sebuah rumah dua tingkat yang dilimpahi sinaran lampu sambil memuji Maha Pencipta.

Mungkinkah roh mereka melawat dunia tidur saya? Hanya Allah Maha Mengetahui...

No comments: