Tuesday, July 15, 2008

Kuala Terengganu 13 Julai 2008

Saya suka Terengganu. Saya sukakan pemandangan di tepi jalanraya, lambaian pohon kelapa, damparan pasir memutih, alunan ombak di lautan luas, hembusan angin di tepian pantai, bayangan Pasar Payang yang meramah mesra (sudah tentu) dan segala-galanya di sana.

Bila sahaja diberitahu seorang kawan tentang Seminar Undang-Undang Kanak-kanak di Terengganu, saya terus menghantar borang penyertaan sebagai pembentang. 12 Julai 2008, pukul 3.30 petang, saya sampai ke bumi Kuala Terengganu.

Saya menetap begitu hampir dengan Pantai Batu Burok yang meriah dengan sekawan layang-layang yang terbang tinggi di langit biru. Sungguh indah.


Berjumpa dengan rakan-rakan baik dari seluruh tanah air yang meminati bidang yang sama amat mengujakan. Kami bukan setakat berkongsi ilmu pengetahuan, namun berkongsi minat membeli belah di Pasar Payang. Namun, terpaksa ditahan-tahan nafsu membeli belah.

Masuk Pasar dengan doa khusus. "Ya Allah, Aku memohon kepadaMu kebaikan apa yang ada di dalamnya, dan aku berlindung kepadaMu dari kejahatan pasar ini dan kejahatan apa yang ada dalamnya". Hasilnya, tiada sehelai batik sutera pun yang berjaya mengikut saya pulang ke Segamat. Telekung bersulam biru dengan harga yang amat berpatutan memikat hati untuk dijadikan hadiah sempena Ramadhan dan Syawal buat emak tersayang.


Selain keropok dan serunding, pasar ini juga dihujani buah durian. Sempat pula kawan-kawan berkenduri kecil durian di tengah Pasar Payang.

"Durian mana ni dik?" tanya saya.

"Durian Segamat, kak"

Tawa berderai.

"Korang kalau nak makan durian fresh, datang je Segamat. Petik je!"

Petikkk????


No comments: