Tuesday, August 10, 2010

Salam Kemaafan di Gerbang Ramadan

Sempena ketibaan kekasih kita Ramadan, saya dan keluarga memohon kemaafan, saya hanya manusia lemah yang punya banyak kekurangan namun masih berusaha membina jati diri muslim yang berhati-hati dengan setiap kata dan tingkah laku...

Gembiranya hati kerana masih bernafas sehingga kini, terima kasih Tuhan kerana memberi peluang bertemu RamadanMu buat sekian kalinya...

Hari ini sebelum memulakan kuliah, saya menjadi ustazah sebentar, memberi sedikit tazkirah tentang mulianya Ramadan dan pengisian masa di dalam bulan yang mulia ini. Saya kata, kita selalunya take five selepas sejam kuliah. Apa kata dalam bulan Ramadan ini sewaktu rehat lima minit, kita buka tafsir dan bincang tentang ayat-ayat tertentu. Nampaknya semua mereka teruja. Namun saya pula yang bertanya dalam hati, layakkah saya? Apapun, apabila ada niat untuk membuat sesuatu yang baik, teruskanlah, moga Allah membantu.

Petang tadi, saya siap-siap memasak agar sahur nanti, lauk itu akan dipanaskan sahaja. Selepas maghrib, saya membawa anak-anak ke surau Taman Pelangi. Jemaah sini bersolat sunat Tarawih 20 rakaat. Imam membaca ayat-ayat lazim. Mungkin malam esok, saya ingin cuba solat di surau atau masjid lain. Jika ada hafiz yang dilantik menjadi imam solat tarawih, tentu bacaannya dari surah-surah yang lebih panjang. Tentu lebih terkesan. Tentu lebih asyik. Tentu lebih rindu....

Ramadan, bulan yang sungguh manis buat manusia lemah seperti saya...

No comments: