Thursday, August 26, 2010

Ramadan kelimabelas

Alhamdulillah, sudah masuk hari kelimabelas Ramadan ini. Alang sudah mula bertanya "Mama, lagi berapa hari ye kita kena puasa?"

Kanak-kanak tetap kanak-kanak. Waktu beginilah terasa seksa menghabiskan puasa. Tambah lagi kalau ibubapa telah mula membeli baju raya dan membakar biskut raya. Masa kecil dahulu, baju raya kami tiga beradik macam boria, maksudnya sama sahaja. Tetapi entah apa lainnya saya, warna baju untuk saya tidak sama dengan yang dua lagi. Kalau emak dan abah beli baju warna biru untuk kak long dan adik, saya pula warna coklat. Bila dilihat kembali foto-foto lama, saya sahaja yang berlainan warna. Tetapi tidak pula saya ingat kenapa saya berbeza. Nanti balik beraya ini, saya akan tanya emak...

Tentang biskut raya pula, setiap tahun, emak akan membuat kuih gunting dan biskut mazola. Itu biskut wajib. Seingat saya, arwah abah paling minat kuih gunting yang pekat rasa serbuk kari dan ditambah dengan hirisan daun kari. Emak dan abah akan sama-sama menggoreng kuih gunting sehingga selesai.

Ibadat Ramadan semasa zaman kanak-kanak tiada langsung yang lekat dalam fikiran saya. Agaknya saya kurang beribadat semasa kecil...

Buat kita yang telah mengerti kemanisan Ramadan, apabila hari begitu pantas berlalu, hati jadi sayu....

No comments: